20 września 2014, imieniny Eustachego, Filipiny, Faustyny

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Smacznie
Berlin
Konkursy
  Żylaki. Poważna choroba układu krążenia  Odporność, przeziębienia, infekcje wirusowe  radio Bajka  Dziecko  Zatoki. Nowa metoda leczenia  Ból  Ciśnienie krwi  Choroba zwyrodnieniowa stawów  Okulista  Stomatologia  Diabetolog  Przed operacją. Jak się przygotować.  Uzależnienia  Zdrowo i bezpiecznie w podróży  Hemoroidy. Objawy i ich łagodzenie. Leczenie.  Badania - kalendarz badań profilaktycznych  Neurolog  Psychika  Gastrolog  Infekcje intymne  Dermatolog  Karmienie piersią  Mistrzostwa w ratowaniu życia  Laryngolog  Onkolog  Ginekolog i Seksuolog  Ruch, ćwiczenia, sport  Kardiolog
Powiadom znajomego

Wyślij link znajomemu

zamknij

Kręgosłup w podróży

Większość Polaków (specjaliści szacują, że nawet 80 proc.) uskarża się na bóle pleców i kręgosłupa. To, że coraz więcej czasu spędzamy za kierownicą, nie pomaga. Dolegliwości mogą pojawić się nie tylko  w czasie długich, wielogodzinnych podróży u kierowców TIR-ów, ale także o osób wybierających się w wakacyjna podróż, a nawet u tych, które codziennie dojeżdżają do pracy i spędzają w samochodzie nawet krótkie chwile. Warto więc wiedzieć, jak uniknąć bólu. Jak podróżować, by kręgosłup był w dobrej kondycji.

GajowiecBartłomiej Gajowiec, fizjoterapeuta
http://www.gajowiec.pl/ 

zdjęcia: Materiały prasowe ŠKODY

Podczas siadu, kręgosłup bez względu na swój kształt, znajduje się w stanie statycznego obciążenia, którego efekty potęgowane są drganiami pojazdu oraz bezruchem. Zmienia się rozkład sił stabilizujących plecy a przez to obciążenie przechodzi na elementy biernej stabilizacji – więzadła, torebki stawowe, skórę, powięzie. Te niezwykle wrażliwe struktury potrafią w niesprzyjających warunkach powodować silny ból. Aby temu zapobiec, zwłaszcza podczas długich, wakacyjnych wyjazdów, trzeba dobrze zaplanować podróż.

1. Ustaw odpowiednio fotel

Jego oparcie powinno znajdować się w pozycji wyważonej pomiędzy nadmiernym pionem a odchyleniem ku za kierownicątyłowi, ale powinno być ustawione jak najbardziej prosto (ma to również wpływ na bezpieczeństwo podczas prowadzenia samochodu). Kąt pochylenia uzależniony jest indywidualnie od kształtu ciała, a więc kręgosłupa. Oparcie w swojej nazwie zawiera istotę swojej funkcji – powinno podpierać ciało w pozycji dla niego najbardziej naturalnej i komfortowej.

Nowoczesne samochody posiadają system dopasowania kształtu siedziska do ciała prowadzącego. Należy tak z nich korzystać, by ciało czuło się podparte w jak największym stopniu. Odczucie takie pojawia się naturalnie, gdy dobrze uregulowane zostaną zarówno pozycja pionowa oparcia, jak i wszelkie wybrzuszenia, mające na celu podpierać czy to kręgosłup lędźwiowy czy zagłówek, kontrolujący ustawienie głowy.

Wszystko, co będzie ci potrzebne w czasie jazdy, powinno być pod ręką. Unieruchomienie pasami bezpieczeństwa w znacznym stopniu ograniczy ruchomość ciała, wygięcia i skręty ciała odbywają się przy praktycznie unieruchomionych biodrach, co ogranicza w znacznym stopniu swobodę pleców. Lepiej więc zatrzymać się, wysiąść z auta i dopiero sięgnąć, po to czego szukasz. To kłopotliwe, ale zdrowsze dla kręgosłupa.

Niektórzy kierowcy wykorzystują przeróżne "pomoce", by poprawić sobie komfort podróżowania. Sens ich stosowania uzależniony od tego, czy sprawdzily się one u danej osoby oraz czy nie ma żadnych przeciwskazań do ich stosowania. Wałki pod kręgosłup, koraliki na fotel czy też wałki pod szyję - używajmy tego z rozwagą, a bynajmniej nie dlatego, że koledzy używają, więc ja też...


2. Prawidłowo wsiadaj i wysiadaj

Najpierw usiądź bokiem na fotelu, następnie  podpierając się rękoma o poduszki siedziska obróć się i włóż nogi do środka pojazdu. Warto wsiadać i wysiadać spokojnie, niż gwałtownie.

W trakcie długiej podróży należy robić przerwy i poświęcić je ćwiczeniom rozciągającym. Dobre jest także samodzielne rozmasowanie mięśni i skóry szyi oraz ramion – to one utrzymują sobą ramiona trzymające kierownicę. Jeśli jest na to czas – wykonaj krótki trucht

Nawet jeśli pokusa szybkiego dotarcia na miejsce jest wielka - rób przerwy na odpoczynek! Nierówności nawierzchni, drgania samochodu, koncentracja na prowadzeniu pojazdu – to największe obciążenie ciała i jego zmęczenie.


3. Prawidłowo wyjmuj bagaże z bagażnika

bagazpakowanie bagażyCiężkie walizki, pakunki trzeba go najpierw przysunąć powoli do krawędzi bagażnika i dopiero wtedy podnieść i wyjąć. Układając ciężary w bagażniku, przesuwaj je po podłodze. Należy pamiętać o utrzymywaniu możliwie prostej postawy ciała a jeśli jest taka konieczność – ustawić stopy szeroko, by wykorzystać nogi do dźwigania ciężarów.

4. Gdy w czasie jazdy dopadnie cię ból...

Jeżeli podczas podróży, mimo wszystko pojawią się dolegliwości, zatrzymaj samochód. Jeśli możesz – wyjdź i spróbuj wyszukać ręką najbardziej dokuczliwego miejsca. Rozmasuj je, ugniataj kciukiem, jednocześnie oddychając w miarę swobodnie, nie napinając ciała dodatkowo.

Jeśli ból stanie się tak silny, że uniemożliwi prowadzenie samochodu, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu, tam, gdzie będzie możliwość ułożenia się w wygodnej pozycji. To niejednokrotnie pomaga znieść dolegliwość.


Jeśli prowadzeniu samochodu towarzyszą dolegliwości, które nas niepokoją- należy je skonsultować z lekarzem lub fizjoterapeutą, który będzie w stanie usunąć je oraz dobrać odpowiednie ćwiczenia do wykonywania samodzielnego w domu.


Ćwiczenia
W czasie podróży warto od czasu do czasu zrobić sobie przerwę. Kilka prostych ćwiczeń pozwoli zachować kręgosłup w dobrej formie, nawet podczas długiej drogi. Oto kilka przykładów ćwiczeń:

1. Oprzyj nogę o otwarty bagażnik, ławkę itp. Nachylaj się, lekko naciskając na udo (tak jak na zdjęciu).
2. Stań prosto. Jedną nogę chwyć za stopę i przyciągnij do pośladków. Udo i kolano powinny tworzyć jedna linię. Wytrzymaj 5-10 sekund. Odpocznij. Teraz druga noga. powtórz 5 razy. Ćwiczenie jest prawidłowo wykonane, jeśli czujesz, jak mięśnie uda się napinają. Kolano nie może wysuwać się do przodu (tak jak na zdjęciu).
cw.nogi




















3. Rozciągaj nadgarstki w obie strony, chwytając palce drugą ręką (jak na zdjęciu)
4. Złap mięśnie z tyłu szyi i pociągnij do góry (szczyp). Powtórz 5-8 razy.


nadgarstkiszyja

skoda 

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe