19 marca 2019, imieniny Józefa, Bogdana, Laili

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Ukraina
Smacznie
Berlin
  Żylaki. Poważna choroba układu krążenia  Odporność, przeziębienia, infekcje wirusowe  Nowoczesna metoda leczenia zaćmy  Nowoczesna diagnostyka i leczenie osteoporozy  Dziecko  Zatoki. Nowa metoda leczenia  Ból  Chemikalia w jedzeniu. Czy trzeba się ich obawiać? Biomonitorowanie człowieka  Bóle kręgosłupa - książka  Ciśnienie krwi  Choroba zwyrodnieniowa stawów  Okulista  Dlaczego warto zadbać o dobre bakterie?  Stomatologia  Diabetolog  Przed operacją. Jak się przygotować.  Uzależnienia  Zdrowo i bezpiecznie w podróży  Hemoroidy. Objawy i ich łagodzenie. Leczenie.  Borelioza - co trzeba wiedzieć o tej chorobie?  Badania - kalendarz badań profilaktycznych  Neurolog  Psychika  Gastrolog  Infekcje intymne  Dermatolog  Karmienie piersią  Laryngolog  Onkolog  Ginekolog i Seksuolog  Ruch, ćwiczenia, sport  Bezpieczne leki  Kardiolog
Palenie

Ponad 80% palących Polaków deklaruje chęć rozstania się z paleniem. Dlaczego wielu się nie udaje? Jak to zrobić najmniej boleśnie?

fot. ShutterstockPalenie tytoniu odkryli Indianie z Ameryki Południowej. Do Europy zwyczaj palenia trafił dzięki odkrywcom, głównie Krzysztofowi Kolumbowi. Przywożąc tytoń na stary Kontynent, zapewne nie zdawali sobie sprawy, że spowoduje on w przyszłości więcej chorób i przedwczesnych śmierci niż niejedna epidemia.

Przez wieki palenie było modne i bardzo popularne. Przypomnijmy sobie filmy choćby z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, których bohaterowie niemal nie rozstawali się z papierosem. Od tego czasu wiele się zmieniło. Współczesne gwiazdy, bohaterowie filmów i seriali nie palą papierosów. Palenie stało się po prostu niemodne, w wielu środowiskach po prostu nie wypada pokazywać się z papierosem. W krajach Europy Zachodniej, USA, czy Kanadzie palący są w zdecydowanej mniejszości. Palacze nie mają teraz łatwego życia. Niemal wszędzie wiszą zakazy palenia i nikt już na nich nie patrzy życzliwym okiem.

Cóż może być bowiem pociągającego w paleniu: zrujnowane zdrowie, ryzyko przedwczesnej śmierci, szybsze starzenie się, luki w domowym budżecie? Okazuje się, że doskonale zdajemy sobie z tego sprawę. Według badań w Polsce ponad 80 procent palących deklaruje chęć rozstania się z nałogiem, ale udaje się to nielicznym. Rzucenie palenia nie jest łatwe, trzeba się do tego przygotować. – W walce z nałogiem najważniejsza jest motywacje, konieczność uświadomienia sobie konsekwencji palenia – uważa prof. Hanna Szwed z Instytutu Kardiologii w Warszawie. Nie mniej ważna jest świadomość, co możemy zyskać rzucając palenie i jak to zrobić skutecznie. Więc jeśli jeszcze palisz, przeczytaj dokładnie ten tekst i dołącz do grona wolnych od nałogu.

Nie pal, ponieważ:

W dymie tytoniowym znajduje się ponad 4 tysiące związków chemicznych, w tym niezwykle szkodliwe jak np. tlenek węgla, tlenki azotu, czy cyjanowodór. Substancje te wywołują wiele chorób, w tym najgroźniejsze, charakteryzujące się najwyższą śmiertelnością. Palenie tytoniu jest głównym czynnikiem ryzyka wystąpienia chorób:

  • układu krążenia, czyli choroby wieńcowej serca, miażdżycy, choroby naczyń mózgowych, tętniaka aorty. Skurczenie tętnic wywołane działaniem dymu tytoniowego prowadzi do niedokrwienia serca i mózgu, a w konsekwencji do zawału mięśnia sercowego lub udaru mózgu. Palenie jest też przyczyną skoków ciśnienia;
  • układu oddechowego. Najgroźniejszą z chorób układu oddechowego spowodowanych m.in. paleniem jest przewlekła obturacyjna choroba płuc, ale dym tytoniowy sprzyja także astmie i zapaleniu oskrzeli;
  • nowotworów złośliwych: przede wszystkim płuc, krtani, gardła, przełyku, jamy ustnej, ale także pęcherza moczowego, trzustki, żołądka, nosa, wargi, wątroby oraz białaczkę;
  • ponadto substancje zawarte w dymie tytoniowym odpowiadają za wrzody żołądka, zaćmę, osteoporozę, paradontozę i problemy z płodnością.


Substancje zawarte w dymie tytoniowym przyspieszają starzenie się zwłaszcza skóry, która u osoby palącej jest cieńsza i bardziej pomarszczona. Jest to spowodowane zakłóceniami w produkcji kolagenu i włókien elastyny przez organizm. Dym papierosowy szczególnie źle wpływa na cerę, która jest niedotleniona, blada i poszarzała, dermatolodzy opisują to jako zespół „tytoniowej twarzy”.

Rzuć i zyskaj

Wiesz już, ile tracisz i na co narażasz się paląc papierosy, a teraz pomyśl, ile zyskasz, gdy rzucisz palenie:

  • pierwszy dzień. Po około 8. Godzinach od zgaszenia ostatniego papierosa zmniejszy się poziom trujących substancji w organizmie, m.in. tlenku węgla, a wzrośnie poziom tlenu,
  • drugi dzień. Zaczną się regenerować zakończenia nerwów, poprawi się wzrok i smak; 
  • czwarty miesiąc. Wydolność płuc zwiększy się o około 30 procent. Twój organizm będzie lepiej dotleniony;
  • pół roku. Rozpocznie się regeneracja rząsek, pokrywających nabłonek dróg oddechowych. Pomagają one w oczyszczaniu oskrzeli, chronią m.in. przed wirusami;
  • rok. Aż o połowę może spaść ryzyko zachorowań na chorobę niedokrwienną serca;
  • 5 lat. O 50 procent spadnie ryzyko raka płuc oraz jamy ustnej, przełyku i krtani;
  • 15 lat. Ryzyko zachorowań na chorobę niedokrwienną serca będzie podobne, jak u osoby, która nigdy nie paliła.

Twoje oszczędności będą też miały wymiar finansowy. Ceny papierosów będą stale rosły. Trudno też oszacować, ile byś musiała (musiał) wydać na leczenie chorób spowodowanych paleniem. Najważniejsze jednak, że będziesz zdrowsza (zdrowszy), będziesz się lepiej czuć i wyglądać i prawdopodobnie dłużej żyć.

Rozstanie szybkie i najmniej bolesne

Każdy, kto próbował już rzucić palenie wie, że nie jest to łatwe. Ale skoro masz już silną motywację, czas przystąpić do działania. - Najlepszą, ale też najbardziej bolesną metodą, jest rzucić palenie natychmiast. Jest to trudne, ponieważ występuje głód nikotynowy, szczególnie silny przez pierwsze 48 godzin, po porzuceniu nałogu – radzi prof. Hanna Szwed. - Pomóc mogą środki lecznicze, m.in. nikotynowa terapia zastępcza, czyli nikotyna podawana z innego źródła niż tytoń, a także środki działające na mózg, które powodują niechęć do palenia.

- środki zawierające nikotynę dostępne są w aptekach bez recepty, zmniejszają one głód nikotynowy. Możesz wybrać gumy do żucia (np. Nicorette, Niquitin, ok. 95 zł), sięgasz po nie gdy masz ochotę zapalić lub plastry (np. Niquitin, Nicotinell, ok. 40-100 zł). Dostępne są również sztuczne papierosy i inhalatory z wkładem nikotynowym;

- w trudnych przypadkach pomocne mogą być leki na receptę (np. Zyban, ok. 450 zł, Champix, ok. 1200 zł. Tabex, ok. 100 zł kuracja).

Preparaty te pomagają zwalczyć objawy odstawienia nikotyny, np. rozdrażnienie;

- skuteczną metodą leczenia nałogu jest psychoterapia, prowadzona w ośrodkach leczenia uzależnień. Pomoc specjalistów może być konieczna, gdy sama nie dajesz sobie rady w walce z nałogiem;
- niekiedy dobre wyniki przynoszą metody alternatywne, jak akupunktura lub hipnoza.
- doraźnie ulgę mogą przynieść ziołowe tabletki do ssania, dostępne bez recepty.

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe