30 lipca 2014, imieniny Julity, Ludmiły, Ro¶cisława

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Smacznie
Berlin
Konkursy
  Żylaki. Poważna choroba układu krążenia  Odporność, przeziębienia, infekcje wirusowe  radio Bajka  Dziecko  Zatoki. Nowa metoda leczenia  Ból  Ciśnienie krwi  Choroba zwyrodnieniowa stawów  Okulista  Stomatologia  Diabetolog  Przed operacją. Jak się przygotować.  Uzależnienia  Zdrowo i bezpiecznie w podróży  Hemoroidy. Objawy i ich łagodzenie. Leczenie.  Badania - kalendarz badań profilaktycznych  Neurolog  Psychika  Gastrolog  Infekcje intymne  Dermatolog  Karmienie piersią  Mistrzostwa w ratowaniu życia  Laryngolog  Pierwsza pomoc. Jak ratować dziecko?  Onkolog  Ginekolog i Seksuolog  Ruch, ćwiczenia, sport  Kardiolog
Powiadom znajomego

Wyślij link znajomemu

zamknij

Zaparcia w ciąży. Jak sobie z nimi poradzić.

To jedna z najczęstszych dolegliwości przyszłych mam - wstydliwa i kłopotliwa. Jak sobie z nią poradzić?



kobieta w ciąży
Co druga kobieta w ciąży skarży się na zaparcia. Najczęściej pojawiają się one w połowie ciąży i utrzymują aż do rozwiązania. Powodem kłopotów najczęściej są zmiany hormonalne (wysoki poziom progesteronu wpływa na spowolnienie pracy jelit), mniejsza ilość ruchu (lub zmniejszona aktywność fizyczna), uboga dieta z niewielką ilością błonnika i płynów. Poza tym w miarę jak dziecko rośnie, powiększa się macica i uciska jelita. To także spowalnia ich pracę.

Wpływ na zaparcia maja także niektóre preparaty żelaza, często stosowane przez kobiety w ciąży z powodu niedokrwistości (anemii).

 Zaparcia należy zwalczać. Są nie tylko uciążliwą dolegliwością. Mogą doprowadzić także do powiększenia się hemoroidów (inaczej guzków krwawniczych). Ma je każdy z nas. Są to bowiem „poduszeczki” (z reguły 3) wypełnione krwią, znajdujące się w jelicie grubym. Dzięki nim możemy kontrolować wypróżnienia, czyli korzystać z toalety, kiedy czujemy potrzebę.


Zdrowych hemoroidów nie widać. Chore natomiast wypełniają się nadmiernie krwią, powiększają się i wysuwają na zewnątrz odbytu. Są to właśnie żylaki odbytu zwane potocznie hemoroidami. Zalegająca w nich krew jest jedną z przyczyn stanu zapalnego.
Objawami żylaków odbytu są:
ból, pieczenie, swędzenie, krwawienie, kłopoty z wypróżnieniem. To już poważna sprawa. 

Wybór środka, za pomocą którego poradzimy sobie z zaparciami jest bardzo ważny. Zawsze warto przedtem zasięgnąć porady lekarza.
 Kobiety w ciąży nie mogą stosować środków przeczyszczających, ziołowych i chemicznych, czasem lekarze polecają laktulozę, czyli syntetyczny cukier, który rozluźnia konsystencję stolca. Nie wiadomo, jaki jest wpływ na zdrowie ciężarnej i dziecka  preparatów "poślizgowych" stosowanych doustnie i doodbytniczo (np. czopków glicerynowych, oleju rycynowego) oraz lewatyw.



Dieta i nawyki

W uporaniu się z zaparciami może pomóc dieta i zmiana stylu życia. W jadłospisie powinno znaleźć się sporo produktów zawierających błonnik. Przy zaparciach dzienne zalecane spożycie błonnika to 50-70 g.


* Dzień zacznij od szklanki ciepłej wody (najlepiej mineralnej, niskozmineralizowanej) z sokiem świeżo wyciśniętym z cytryny oraz łyżeczką miodu. To pomoże ci się wypróżnić. Przyzwyczajaj organizm do regularnego korzystania z toalety. Nie przesiaduj w niej jednak. Siedzenie na sedesie sprzyja wysuwaniu się guzków (żylaków). Podczas wypróżnień nie napinaj mocno mięśni brzucha – tak powstają hemoroidy.


* Śniadanie zawsze jedz o tej samej porze. Tak je skomponuj, by zawierało sporą dawkę błonnika. Zamiast kawy, kakao lub czarnej herbaty (działają zapierająco) wypij zbożową kawę, mleko, owocową herbatkę lub sok z kawałkami owoców - zawiera błonnik zapobiegający zaparciom. Może być też marchewkowe smoothie - zmiksuj dwie marchewki, małe jabłko, dodaj pół szklanki wody i sok wyciśnięty z połowy cytryny. Napój można posypać łyżką zmielonego siemienia lnianego - dodatkowa porcja błonnika.

Zamiast pszennej bułki wybierz grahamkę lub dwie kromki razowego, pełnoziarnistego chleba (ok. 5 g błonnika) posmarowanego cienko masłem, z wędliną drobiową, do tego listek sałaty i plasterki pomidora.

* Po śniadaniu wybierz się na przechadzkę - ruch pobudza pracę jelit. Jeśli pracujesz i musisz siedzieć, co 45 minut rób sobie przerwę, przejdź się. Wykonaj ćwiczenia - przez 3 minuty rozluźniaj i napinaj mięśnie odbytu, unikniesz powiększenia hemoroidów, zaktywujesz jelita.


* Na drugie śniadanie zjedz kubeczek jogurtu z bakteriami probiotycznymi. Pamiętaj, że na opakowaniu powinna być informacja, jaki szczep probiotyczny i w jakiej ilości zawiera produkt. Probiotyki regulują pracę jelit, zapobiegają wzdęciom i zaparciom. Dodaj do niego 2-3 łyżki otrąb pszennych lub płatków muesli z orzechami i rodzynkami (ok. 4 g błonnika).


* W ciągu dnia sięgaj po paski marchewki, jabłko, orzechy, kiwi, suszone śliwki i morele (kupuj w sklepach ze zdrową żywnością, aby były bez szkodliwych substancji konserwujących), orzechy, migdały (pół garści na raz, nie więcej). Takie przekąski dostarczą ci nawet ok. 10-15 g błonnika.


* Miej zawsze koło siebie, np. na biurku lub w torebce butelkę wody mineralnej. Poprzyklejaj w różnych miejscach karteczki-przypominajki, na których napisz: "Pij wodę".


* Na obiad zjedz np. zupę jarzynową (250 ml zawiera 10 g błonnika), rybę lub mięso drobiowe gotowane lub pieczone w folii. Do tego gruba kasza (np. gryczana, pęczak), pełnoziarnisty makaron, brązowy ryż, ziemniaki pieczone oraz duża porcja surówki - z marchwi, selera, buraczków, kapusty świeżej lub kiszonej (zawiera bakterie probiotyczne) lub innych ulubionych warzyw. Taki obiad dostarczy ci ok. 20 g błonnika. Popij go herbatką owocową lub sokiem świeżo wyciśniętym z owoców.

Pamiętaj, żeby unikać potraw smażonych oraz o działaniu zapierającym, takich jak: biały ryż, gotowana marchew, banany, czarne jagody, tarte, gotowane, prażone jabłka, kakao i czekolada.

* Na podwieczorek zjedz np. 2-3 owsiane ciasteczka, miseczkę surówki z 1 jabłka i 2 marchewek skropioną sokiem z cytryny z dodatkiem łyżki nasion słonecznika lub łyżki siemienia lnianego. To kolejne 5 g błonnika.


* Znajdź czas na spacer, ćwiczenia jogi dla ciężarnych, jeśli nie ma przeciwwskazań, idź na basen.


* Na kolację zjedz np. sałatkę z mięsem drobiowym (100 g piersi ugotowanej piersi kurczaka pokroić w paski. Wymieszać z 2 łyżkami zielonego groszku z puszki, ugotowanym białkiem z dwóch jajek, 2 różyczkami ugotowanych brokułów. Doprawić solą i pieprzem. Polać sosem przygotowanym z łyżeczki majonezu i 2 łyżek jogurtu naturalnego. Posypać posiekana natką lub koperkiem) lub 2 kromki chleba pełnoziarnistego z pastą jajeczną zrobioną z dwóch jajek, łyżki startego na tarce sera żółtego, łyżki jogurtu naturalnego z dodatkiem 2 łyżek natki lub koperku. Do tego sałata lub pomidor bez skórki. Do picia mleko lub herbatka owocowa. Dostarczysz organizmowi ok. 10 g błonnika.


Dietę w zaparciach znajdziesz w portalu:
http://www.natemat.com.pl/diety/dietywchorobach/zaparcia.html


Co dalej?

Bywa, że zaparcia są tak uciążliwe, że sama dieta i ruch nie pomogą. Wówczas warto sięgnąć po preparat, który jest całkowicie  bezpieczny dla mamy i jej dziecka.
Czopki eva/qu® 
evaqto jedyny na rynku produkt w pełni bezpieczny dla mamy i maleństwa:
• ma on postać wygodnych, łatwych w aplikacji czopków. Ta forma jest bardzo bezpieczna, dlatego leki w tej postaci stosuje się u dzieci już od najmłodszych lat,
• działają miejscowo, łagodnie, wywołując fizjologiczne, naturalne reakcje organizmu,
• wypróżnienie następuje już po 15 minutach od zastosowania eva/qu®. To pozwala zaplanować moment skorzystania z toalety, 
• nie mają skutków ubocznych: nie odwadniają i nie zaburzają równowagi elektrolitycznej.

Substancje zawarte w czopkach eva/qu®  zwiększają ciśnienie w bańce odbytnicy, rozluźniają mięśnie gładkie, zmiękczają masy kałowe, nawilżają i zwiększają poślizg. Prowadzi to do fizjologicznego odruchu bezbolesnego, zaplanowanego, jednorazowego wypróżnienia.

Czopki zawierają wyłącznie naturalne składniki. Można je stosować długotrwale, za każdym razem, gdy pojawi się problem. Nie uzależniają, a pomagają w bezpieczny sposób pozbyć się zaparcia w zaplanowanym czasie.
Czopki eva/qu® mogą być przechowywane w temperaturze pokojowej, dlatego też można je mieć zawsze przy sobie.  
Są dostępne w aptekach bez recepty.
 Cena ok. 20 zł/6 czopków.

Więcej informacji:
http://evaqu.pl/

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe