4 września 2015, imieniny Liliany, Rozalii, Idy

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Smacznie
Berlin
Konkursy
  Żylaki. Poważna choroba układu krążenia  Odporność, przeziębienia, infekcje wirusowe  Dziecko  Zatoki. Nowa metoda leczenia  Ból  Ciśnienie krwi  Choroba zwyrodnieniowa stawów  Okulista  Akademia Oddychania  Stomatologia  Diabetolog  Przed operacją. Jak się przygotować.  Uzależnienia  Zdrowo i bezpiecznie w podróży  Hemoroidy. Objawy i ich łagodzenie. Leczenie.  Badania - kalendarz badań profilaktycznych  Neurolog  Psychika  Gastrolog  Infekcje intymne  Dermatolog  Karmienie piersią  Laryngolog  Onkolog  Ginekolog i Seksuolog  Ruch, ćwiczenia, sport  Bezpieczne leki  Kardiolog
Powiadom znajomego

Wyślij link znajomemu

zamknij

Jakie witaminy są niezbędne w ciąży

 

drukuj artykuł z portalu natemat.com.pl

Kobieta w ciąży. Dieta dla kobiety w ciąży? Witaminy w ciąży. Suplementacja w ciąży. Niedobór i nadmiar witamin.

U pań oczekujących dziecka zapotrzebowanie na niektóre witaminy wzrasta o 30 proc., a na minerały nawet o 50 proc. Najlepsze są oczywiście witaminy i inne substancje odżywcze, naturalnego pochodzenia. Tych jednak nie wystarcza w codziennym posiłku, trzeba więc sięgnąć po suplementacje. Kiedy więc kobieta w ciąży powinna sięgać po witaminy, co jest niezbędne w ciąży i jakie preparaty wybrać?

dr Jacek Tulimowskiautor:
dr Jacek Tulimowski, ginekolog

Czego potrzebuje kobieta w ciąży?

Kwas foliowy
Jeszcze zanim zajdziesz w ciążę, powinnaś (zawsze w porozumieniu z lekarzem) zażywać kwas foliowy (folacyny). Z badań jednoznacznie wynika, że niedobór tej witaminy z grupy B (zwłaszcza w pierwszych 6 tygodniach ciąży) zwiększa ryzyko wystąpienia u dziecka poważnych wad układu nerwowego i rdzenia kręgowego (rozszczepu kręgosłupa). Poza tym kwas foliowy zapobiega bezsenności, rozdrażnieniu i zmęczeniu. Wpływa korzystnie na układ krwionośny. Zalecana dawka dzienna to 400 μg (nie dotyczy to kobiet, które urodziły już wcześniej dziecko z wadą cewy nerwowej – w ich przypadku dawka jest znacznie większa i wynosi 4 mg). Suplementację kwasem foliowym należy zacząć jeszcze przed zajściem w ciążę i kontynuować przez całą ciążę, zwiększając dawkę dwukrotnie w Ii i III trymestrze. Zaleca się ją również kobietom, które nie planują ciąży, a także mężczyznom. Niedobór kwasu foliowego występuje u blisko 90% kobiet w wieku rozrodczym.

Witaminy B6 i B12
Minimalizują ryzyko uszkodzeń struktury DNA i zaburzeń prawidłowego unaczynienia łożyska. Suplementację tymi witaminami należy zacząć, podobnie jak kwasem foliowym, przed zajściem w ciążę i kontynuować przez cały okres ciąży. Co trzecia kobieta w wieku rozrodczym ma niedobory witaminy B6, a co druga 
Niedobory tych witamin zwiększają także prawdopodobieństwo wystąpienia wad cewy nerwowej. 
Witamina B6 m.in.  jest niezbędna w produkcji białek, węglowodanów i tłuszczów, odpowiada za prawidłowe działanie czerwonych ciałek krwi (erytrocytów) i układu odpornościowego. Zapotrzebowanie na nią w czasie ciąży wzrasta. Jej stężenie we krwi dziecka jest od 2 do 5 razy wyższe niż we krwi matki. Zalecana dzienna dawka to ok. 0,7 mg.

Jod 
wpływa na prawidłowy rozwój umysłowy dziecka i kształtowanie się układu nerwowego. Sól jodowana, którą stosujemy na codzień to za mało, dlatego trzeba sięgnąc po odpowiednie preparaty dla kobiet w ciąży, zawierajace jod. Zalecana dawka to 150–200 μg. 

Żelazo
pomaga zapobiegać niedokrwistości – cierpi na nią wiele kobiet w  to ciąży. Przyjmowanie tego pierwiastka zapobiega urodzeniu dziecka o niskiej masie ciała i anemii w trakcie porodu. Ze względu na wysokie zapotrzebowanie na żelazo podczas ciąży, które trudno uzupełnić dietą, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby kobiety w ciąży otrzymywały 60 mg żelaza na dobę przez sześć miesięcy, począwszy od 8. tygodnia ciąży. Eksperci WHO radzą, by kontynuować suplementację tego składnika również w okresie karmienia piersią. Kobiety z rozpoznaną niedokrwistościa (anemią) powinny rozpocząć suplementację przed zajściem w ciążę. Gdy występuje niedokrwistość dawka powinna wzrosnąć do 120 mg.

 Witamina C 

dzięki niej żelazo lepiej się wchłania. Poza tym ta witamina wpływa korzystnie na układ odpornościowy. Zalecana dawka to ok. 50 mg.

Cholina
Wchodzi w skład fosfolipidów, które są częścią błon komórkowych. Usprawnia przewodzenie sygnałów między komórkami, bierze udział w regulacji gospodarki lipidowej i odgrywa znaczącą rolę w rozwoju mózgu płodu. Właściwe spożycie choliny zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej i stanu przedrzucawkowego. Zalecane dzienne spożycie dla kobiet w ciąży to 450 mg. Należy ją przyjmować w okresie ciąży i karmienia piersią.

Magnez 
chroni przed częstymi dolegliwościami ciężarnych, takimi jak zaburzenia nastroju i koncentracji, bolesne kurcze łydek. Pomaga także zapobiegać nadciśnieniu. Zalecana dzienna dawka to ok. 70 mg. 


Wapń
odpowiada m.in. za regulację ciśnienia. Dlatego potrzebny jest na każdym etapie ciąży. Zalecana dzienna dawka to ok. 130–220 mg.

 

Nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), omega-3 i omega-6.
Znajdują się one m.in. w olejach – lnianym, rzepakowym, z wiesiołka, oliwie z oliwek. NNKT mają korzystny wpływ m.in. na odporność, pomagają obniżać poziom cholesterolu. Poprawiają pracę serca, układu nerwowego. Są niezbędne dla rozwijającego się płodu. U kobiet w ciąży ok.  4,5 proc. ogólnej energii dziennie powinno pochodzić z NNKT.

Witamina D 

zmniejsza ryzyko cukrzycy ciążowej, stanu przedrzucawkowego, zakażenia bakteryjnego pochwy i urodzenia dziecka z niską masą ciała. Zalecana dawka: 1500-2000 IU przyjmowana przynajmniej od II trymestru ciąży aż do porodu oraz w okresie karmienia, a najlepiej jeszcze przed zajściem w ciążę.


Czego unikać?

W ciąży groźny jest nie tylko niedobór, ale także nadmiar niektórych składników. Sód powoduje nadciśnienie i powstawanie obrzęków. Z badań wynika, że w diecie kobiet ciężarnych jest trzy razy za dużo tego pierwiastka (znajduje się w soli kuchennej, pieczywie, wędlinach i innych produktach spożywczych).
Fosfor osłabia wchłanianie wielu innych potrzebnych związków (m.in. żelaza). Pierwiastek ten znajduje się w mleku i jego przetworach, serach, wątróbce, żółtkach jaj, wędlinach.

O czym musisz pamiętać?

Siegając po suplementy diety wybierz preparaty przygotowane specjalnie dla kobiet w ciąży, zawierajace najważniejsze, wspomniane wyżej, skladniki. 
Zawsze uważnie przeczytaj informacje zawarte w ulotce. Nawet jeśli dany preparat jest przeznaczony dla kobiet ciężarnych, mogą być inne przeciwwskazania, dotyczące akurat ciebie.
Nawet witaminy można przedawkować. Dlatego danego dnia przyjmuj tylko zaleconą dawkę. Nie stosuj też kilku preparatów jednocześnie. Zwykle mają  podobny skład. Wybierz ten, który najlepiej zaspokoi twoje potrzeby.

 

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe