12 listopada 2019, imieniny Renaty, Witolda, Czcibora

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Ukraina
Smacznie
Berlin
  Żylaki. Poważna choroba układu krążenia  Odporność, przeziębienia, infekcje wirusowe  Nowoczesna metoda leczenia zaćmy  Nowoczesna diagnostyka i leczenie osteoporozy  Dziecko  Zatoki. Nowa metoda leczenia  Ból  Chemikalia w jedzeniu. Czy trzeba się ich obawiać? Biomonitorowanie człowieka  Bóle kręgosłupa - książka  Ciśnienie krwi  Choroba zwyrodnieniowa stawów  Okulista  Dlaczego warto zadbać o dobre bakterie?  Stomatologia  Diabetolog  Przed operacją. Jak się przygotować.  Uzależnienia  Zdrowo i bezpiecznie w podróży  Hemoroidy. Objawy i ich łagodzenie. Leczenie.  Borelioza - co trzeba wiedzieć o tej chorobie?  Badania - kalendarz badań profilaktycznych  Neurolog  Psychika  Gastrolog  Infekcje intymne  Dermatolog  Karmienie piersią  Laryngolog  Onkolog  Ginekolog i Seksuolog  Ruch, ćwiczenia, sport  Bezpieczne leki  Kardiolog
Dlaczego nie ćwiczę?

Gatunek: człowiek biurowy

Klaudia Kochańska

Wreszcie zacznę ćwiczyć - jeśli jesteś jedną z wielu osób, które powiedziały to sobie głośno - gratulacje. Pamiętaj jednak, że aby postanowienie stało się częścią twojego życia, musisz dobrze wystartować. U większości debiutantów przygoda ze sportem kończy się zanim na dobre się zacznie. Dlaczego?

Jak pokazują ubiegłoroczne badania Eurobarometru, 52 proc. Polaków nie ćwiczy, choć wśród postanowień noworocznych zamiar uprawiania sportu jest na pierwszym miejscu. A to znaczy, że większość z tych, którzy chcieli ćwiczyć, porzuciła aktywny tryb życia. Zazwyczaj powodem są kontuzje i dolegliwości, które po kolejnych treningach utrzymują się, a czasem wręcz nasilają. Często potrzebna jest wizyta u lekarza – ten zaleca oszczędzanie przeciążonych partii ciała i znowu siadamy na kanapie.

Dwie przyczyny niepowodzeń

Bo kolega biega. To ja też mogę – myślisz. Kupujesz buty, strój, gadżety, które mają uatrakcyjnić truchtanie po okolicy. W telewizji pokazują kolejny maraton i zmęczonych, ale szczęśliwych biegaczy. I to jeszcze bardziej cię nakręca. Tymczasem nie wystarczy wstać z fotela i założyć superbuty, by pobiec – nawet krótki dystans dla kogoś, kto prowadził raczej siedzący tryb życia może okazać się problemem. Nie kieruj się modą także z innego powodu. Sport trzeba pokochać. Jeśli na przykład wybierz zajęcia w klubie fitness, a męczy cię głośna muzyka i duża grupa ludzi, szybko znajdziesz wymówkę, by tego nie robić. Ważne by sport sprawiał przyjemność. No i nie dezorganizował planu dnia.

Stać mnie na więcej. To kolejny błąd i przyczyna porażek. Pełen zapału rzucasz się w wir treningów, ćwicząc niemal codzienne. Łatwo w ten sposób przeforsować, nabawić się zakwasów i kontuzji, które unieruchamiają i robimy dłuższa przerwę. Poza tym trenując codziennie szybko przekonasz się, że brakuje ci czasu na codzienne zajęcia: zebranie w szkole, wizytę u dentysty czy większe porządki. I szybko zaczniesz odwoływać treningi. Dlatego na początek warto zaplanować ćwiczenia 2 razy w tygodniu. Z czasem można zwiększać ich częstotliwość. To pozwoli stawom i mięśniom stopniowo przyzwyczajać się do nowych zadań. Jeśli zrobisz odwrotnie, to kontuzję masz jak w banku, a gwałtownie podkręcony metabolizm zacznie zwalniać, gdy zaczniesz ćwiczyć rzadziej lub przestaniesz ćwiczyć z powodu urazu.

 

Gdy lekarza powie: stop

Co zrobić, gdy już pojawiły się jakieś bóle, a ortopeda oprócz leków zalecić, by zrobić sobie dłuższą przerwę? Zamiast bezczynnie czekać na swoją kolejkę u rehabilitanta, warto wybrać się do dobrego trenera personalnego. Wbrew obiegowym opiniom, trener personalny nie jest osobą, która za spore pieniądze dba o figury celebrytek. Trener z dyplomem podobnie jak fizjoterapeuta zna mechanizmy powodujące przeciążenia czy urazy.

- Gdy nagle postanawiamy zmienić tryb życia, a więc narzucić naszemu ciału nowe dla niego albo zapomniane, nawyki ruchowe, to skutkiem są tzw. zaburzenia funkcjonalne – mówi Adam Pawelec, osteopata, trener w Technogym Academy, gdzie prowadzi szkolenia dla trenerów personalnych - Aktywność będzie powodowała przeciążenia i nasilenie się niektórych dolegliwości. Ten schemat obserwuję u wszystkich grup wiekowych: młodzieży, osób dojrzałych i starszych.

Odpowiednio przeszkolony trener personalny może ocenić, czy problem bólowy, funkcjonalny lub urazowy u danej osoby, można wyprowadzić dobrze dobranymi ćwiczeniami, czy też należy szukać pomocy u specjalisty – np. osteopaty, lekarza, fizjoterapeuty. Trener personalny jest w stanie dobrać odpowiedni zestaw ćwiczeń. 

Dzięki takiemu postępowaniu, można prowadzić etap sportowy rehabilitacji na siłowni, gdzie pod okiem trenera personalnego efektywnie mogą ćwiczyć osoby po rehabilitacji lub operacjach.

- Prawidłowe wykonywanie ćwiczeń jest w tym przypadku podstawą – tłumaczy specjalista - Każdy błąd wykonania, będzie powodował nasilenie bólu i może skutkować pogorszeniem dolegliwości. Natomiast przy odpowiedniej technice i zaangażowaniu wybranych mięśni, efektem jest ich wzmocnienie i widoczna poprawa kondycji. Podpowiadamy, jak pomóc osobom z bólem i urazami i sprawić, by były zupełnie sprawne. Takie zajęcia to innowacyjna forma rehabilitacji sportowej.

 

Bo nie mam czasu?

To najbardziej popularna wymówka, ale nie pozbawiona prawdy. Wracasz po pracy do domu, jest prawie wieczór, a jeszcze sporo rzeczy do zrobienia. Zmęczenie bierze górę, więc wyjście na siłownię lub choćby przebieżkę po parku wydaje się być ponad twoje siły. Rano natomiast tez nie ma zbyt wiele czasu, bo początek dnia zwykle organizujesz biegiem… Może warto znaleźć chwilę na dawkę ruchu w czasie godzin pracy. Ma to dodatkowe zalety – odciążamy kręgosłup i odżywiamy mięśnie. Można naśladować menadżerów, który coraz chętniej stawiają w swoich gabinetach (albo w biurach, by korzystać mogli inni pracownicy) bieżnię lub inne urządzenie, które przypomina minisiłownię. Wystarczy kwadrans pedałowania lub szybkiego marszu, by poprawić krążenie i zasilić szare komórki w tlen i glukozę, a także rozciągnąć zastałe mięśnie, szczególnie te wzdłuż kręgosłupa. Rozwiązanie idealne i dla pań (zapobiega żylakom i obrzękom, a także odkładaniu się tłuszczu szczególnie wokół brzucha oraz cellulitowi), i panów (m.in. bo odżywia mięśnie, niweluje brzuch i reguluje ciśnienie krwi).

 

siłowniaDomowa lub biurowa minisiłownia

O kondycję zarówno w biurze, jak i w domu może zadbać specjalne urządzenie o nazwie Recline Personal. Jest to poziomy rower treningowy, a ćwiczenia na nim wykonuje się w pozycji półleżącej, co umożliwia treningi cardio bez przeciążania pleców czy stawów. Mogą na nim więc ćwiczyć osoby o różnej kondycji i rozmaitymi dolegliwościami, także seniorzy. Urządzenie pozwala spalać kalorie, budować mięśnie nóg i wzmocnić wydolność sercowo-naczyniową. Taki rower to nawet lepsze rozwiązanie dla siedzących niemal non stop, przynajmniej na początek. Niewytrenowane mięśnie i nierozruszane stawy mogłyby źle znieść treningi w pozycji stojącej. A siedzenia mają dość... 

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe