25 lipca 2014, imieniny Krzysztofa, Walentyny, Jakuba

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Smacznie
Berlin
Konkursy
  Żylaki. Poważna choroba układu krążenia  Odporność, przeziębienia, infekcje wirusowe  radio Bajka  Dziecko  Zatoki. Nowa metoda leczenia  Ból  Ciśnienie krwi  Choroba zwyrodnieniowa stawów  Okulista  Stomatologia  Diabetolog  Przed operacją. Jak się przygotować.  Uzależnienia  Zdrowo i bezpiecznie w podróży  Hemoroidy. Objawy i ich łagodzenie. Leczenie.  Badania - kalendarz badań profilaktycznych  Neurolog  Psychika  Gastrolog  Infekcje intymne  Dermatolog  Karmienie piersią  Mistrzostwa w ratowaniu życia  Laryngolog  Pierwsza pomoc. Jak ratować dziecko?  Onkolog  Ginekolog i Seksuolog  Ruch, ćwiczenia, sport  Kardiolog
Powiadom znajomego

Wyślij link znajomemu

zamknij

Dieta dla matki karmiącej

fot. archiwum 

drukuj artykuł z portalu natemat.com.pl

autorka: dr inż. Agnieszka Leciejewska, specjalistka ds.żywienia człowieka, dietetyczka
www.diety-w-chorobach.reveez.com

UWAGA!!! Nie jest to dieta dla matki, której dziecko jest alergikiem lub ma skazę białkową. W tych wypadkach konieczna jest dieta specjalistyczna. Dieta dla kobiet karmiących przy skazie białkowej oraz bezglutenowa dieta dla matki karmiącej znajdują się w e-booku, szczegóły poniżej.

Odkąd na świecie pojawiło się twoje dziecko zastanawiasz się co jeść, by mu zapewnić to, co najlepsze, a jednocześnie nie zaszkodzić. Cały sztab doradców z babciami i ciotkami na czele podpowiada co jeść, czego unikać. A gdy maleństwu dokucza kolka, myślisz, że to twoja wina. Zdarza się, że wyrzucasz ze swojego jadłospisu coraz więcej produktów z obawy o zdrowie dziecka. Niesłusznie. Twoja dieta powinna być teraz jak najbardziej urozmaicona, bo przy karmieniu naturalnym, twoje menu jest jednocześnie dietą twojej pociechy. Od tego, co będziesz teraz jadła zależy nie tylko zdrowie i prawidłowy nastrój maleństwa, ale również jego nastrój.
ustronianka
promocja
Woda mineralna Ustronianka z jodem

Jest to jedyna woda rekomendowana przez Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki. Dzięki zawartości jodu wspomaga prawidłowy rozwój dziecka i to już od chwili poczęcia. Dlatego zalecana jest szczególnie kobietom w ciąży i matkom karmiącym. Jod zawarty w tej wodzie wspomaga prawidłowe działanie tarczycy, ma wpływ na odpowiednie funkcjonowanie układu nerwowego, wspomaga przemiany energetyczne w organizmie, pomaga zachować zdrową skórę oraz wspiera prawidłowy wzrost dziecka.

Dieta matki karmiącej

- Przede wszystkim jedz regularnie 4-5 małych posiłków dziennie w odstępach 2-3 godzinnych. Pomiędzy posiłkami staraj się nic nie jeść, tylko pić najlepiej wodę mineralną bez smakową, herbatki owocowe lub ziołowe.

- W menu nie powinno zabraknąć przetworów zbożowych (pełnoziarniste pieczywo, kasze, ryż, makarony), a także ziemniaki – to porcja energii, witamin z grupy B i błonnika. Do każdego posiłku staraj się dodawać owoce lub warzywa, które dostarczą ci dawkę witamin. Najlepiej jeść je na surowo.


- Dwa razy dziennie sięgaj po nabiał (twarogi, kefir, maślankę czy jogurt najlepiej naturalne , która mają mniej cukru niż te owocowe). To najbogatsze źródło wapnia niezbędnego dla kości i zębów. Gdy go zabraknie w Twojej diecie, organizm czerpie go właśnie z kości  i zębów.


- Wybieraj chude gatunki mięsa i wędlin (tych ostatnich nie nadużywaj, bo mają sporo soli, a ta sprzyja nadciśnieniu). Mięso gotuj w wodzie, duś lub piecz bez dodatkowego tłuszczu. – Jeśli twoja pociecha nie jest alergikiem, 2-3 razy w tygodniu sięgaj po ryby. Wybieraj tuńczyk z puszki oraz ryby duszone w folii.


- Używaj łagodnych przypraw ziołowych, natki, koperku , bazylii.


- Do sałatek i surówek dodawaj łyżkę oleju rzepakowego, bogatego źródła niezbędnych dla rozwoju mózgu dziecka kwasów omega-3. Możesz też  stosować siemię lniane mielone oraz nasionka, np. dodając je do koktajli czy sałatek owocowych.


Unikaj:

- nadmiaru soli oraz ostrych przypraw (pieprzu, octu, chilli).
- warzyw marynowanych, konserwowanych, smażonych, duszonych
- warzyw wywołujących wzdęcia: dużej ilości kapusty, brokułów, kalafiora, pora, czosnku, cebuli – pamiętaj, że każdemu szkodzi co innego. U niektórych osób wzdęcia wywołuje kalafior i brokuły, u  innych surowa i duszona kapusta.
- cytrusów, truskawek, orzechów, czekolady – mogą wywołać uczulenia.
- kawy naturalnej i mocnej herbaty – działają pobudzająco
- nadmiaru cukru i słodyczy – sprzyjają nadwadze.
- dań ciężkostrawnych i smażonych z dużą ilością tłuszczu: fasolka po bretońsku, bigos, schabowe, flaki, żurek lub barszcz biały z kiełbasą – sprzyjają nadwadze, mogą być także źle tolerowane przez dziecko..

Przykładowy jadłospis

Dzień I
Śniadanie:
- smoothie marchewkowe (zmiksować 2 marchewki, jabłko, dodać połowę szklanki wody i sok z połowy cytryny. Posypać łyżką siemienia lnianego może być zmielone)
- 2 kromki chleba pełnoziarnistego cienko posmarowane margaryną
- kawa zbożowa z mlekiem
II śniadanie:
- 2 kromki chleba pełnoziarnistego cienko posmarowanego margaryną z 2 listkami sałaty, plasterkiem żółtego sera i połową pomidora bez skórki
- herbatka owocowa
Obiad:
- udko kurczaka pieczone w folii w temp 180 stopni ok. 35-40 minut (bez skórki)
- sałata lodowa z pomidorem skropiona łyżeczką oleju rzepakowego
- 3-4 ugotowane ziemniaki obficie posypane koperkiem
- szklanka soku pomidorowego lub z czerwonego buraka
Podwieczorek:
- miseczka galaretki owocowej z kawałkami obranego ze skórki jabłka
- herbatka owocowa
Kolacja:
- miseczka sałatki z 3-4 łyżkami makaronu rurki lub wstążki, z pokrojonym ugotowanym jajkiem, 2 łyżkami zielonego groszku konserwowego, 2 łyżkami kukurydzy. Doprawiona łyżeczką majonezu i 2 łyżkami jogurtu naturalnego. Posypana natką pietruszki lub koperkiem.
- herbatka owocowa lub koperkowa.

Zamów poradnik z dietami dla kobiet karmiących w wersji elektronicznej lub drukowanej.
autorstwa dr Agnieszki Leciejewskiej i dr. Jacka Tulimowskiego
Znajdziesz w nim:
Dietę dla matki karmiacej w jadłospisem (z przepisami) na 14 dni.
Dietę dla kobiety karmiącej przy skazie białkowej ze szczególowym menu na 7 dni.
Dietę bezglutenową dla karmiacej z przykladowym menu na 7 dni.
Ponadto w poradniku: o mitach i prawdach dotyczacych karmienia, w tym dobre rady, o ząbkowaniu, badaniach, jak dobrać odpowiedni biustonosz.
Poradnik w wersji elektronicznej kosztuje 6 zł. Można z niego korzystać w komputerze, smartfonie, lub po prostu wydrukować.
Wystarczy wysać e-maila: piotr.janczarek@natemat.com.pl z dopiskiem: "poradnik dla matki karmiącej". Płatność na konto po otrzymaniu broszury. 
Książka przesłana pocztą kosztuje 10 zł (w tym koszty przesyłki). Zamówienie proszę składać e-maile, sms-em lu telefonicznie: 604 201 109.
Zgodnie z prawem o ochronie danych osobowych adresy e-mail nie są udostępniane osobom trzecim, nie są też przechowywane, lecz usuwane natychmiast po przesłaniu e-maila. Odpowiada za nie wydawca portalu.
Otrzymaną dietę można zwrócić (gdy np. nie spełna oczekiwań), nie dokonując opłaty.

Zobacz też poradnik dla matki karmiącej. A w nim m.in. jak radzić sobie z  problemami podczas karmienia, jak długo trzeba karmić piersią, prawdy i mity na temat naturalnego karmienia.

http://www.natemat.com.pl/zdrowie/karmienie-piersia/karmienie-piersia-prawda-i-mity.html

Wyprawka dla matki karmiącej, co warto kupić?
http://www.natemat.com.pl/zdrowie/karmienie-piersia/wyprawka-matki-karmiacej.html 

Promocja
oligobsOLIGOBS, karmienie piersią

Słód jęczmienny wpływa na zwiększenie ilości hormonu prolaktyna, odpowiedzialnego za wydzielanie właściwego mleka po porodzie. Zbyt niski poziom tego hormonu może powodować niedobór mleka.
Suplement diety OLIGOBS, karmienie piersią zawiera właśnie korzystny dla laktacji słód jęczmienny. Preparat posiada odpowiednio zbilansowany skład, zawierający jedynie niezbędne witaminy i mikroelementy, takie jak kwas foliowy, witamina C, witaminy A, E i D, witaminy z grupy B, cynk, miedź, magnez, selen, zawiera również tauryne i kwasy Omega 3. Nie zawiera żelaza i wapnia, gdyż zapotrzebowanie na te składniki jest kwestią indywidualną. 
www.oligobs.pl 

WEŹ UDZIAŁ W KONKURSIE Z NARODAMI, DO WYGRANIA KOSMETYKI, KLIKNIJ
http://www.natemat.com.pl/konkursy-z-nagrodami.html 

Wasze komentarze

Dodaj swój komentarz

 

 DODAJ  


 

1.Skoro kobieta karmiaca powinna unikać cytrusów, to dlaczego smoothie marchewkowe, do którego dodaje się cytrynę, znalazło się w jadłospisie?? 2.Margaryna do pieczywa?? Chyba, że wzięła Pani pod uwagę np. "Florę", jednakże masło dziecku nie zaszkodzi. 3. Pomidory również uczulają. 4. Olej lniany jest zdcydowanie lepszy niż rzepakowy. 5. Jeśli unika się truskawek nalezy unikac również innych drobnopestkowych (poziomki, maliny, porzeczki itd) 6. Białko jaja posiada właściwosci silnie alergizujące.

Zgłoś naruszenie

Ewa

2012-12-26 20:54:04

1. Co do cytrusów, to rzeczywiście mogą uczulać, ale nie zawsze i nie wszystkie kobiety uczulają. Jeśli mama karmiąca lub jej mąż jest alergikiem i jest ryzyko, że dziecko może być alergikiem - trzeba unikać cytrusów. Ale jeśli dziecko jest zdrowe i żadne z rodziców nie ma alergii i jeśli matka sprawdzi, że po zjedzeniu, np. smoothie marchewkowego z sokiem z cytryny przez matkę nie wystąpiły żadne negatywne objawy to według mnie nie ma podstaw by całkowicie wykluczyć z diety cytrusy, zwłaszcza odrobinę soku z cytryny. Chodzi o to, że cytrusy mogą wywołać alergię u alergika, ale nie u zdrowego dziecka. To samo z pomidorami. Choć oczywiście zima lepiej darować sobie pomidory,ale z zupełnie innego powodu. Teraz mamy pomidory szklarniowe, a one ani smakiem ani wartościami odżywczymi nie dorównują tym gruntowym. Ale co do alergii to rtak samo jak z cytrusami. 2. Co do margaryny. Może być masło, ale jeśli na kanapce jest oprócz masła wędlina i żółty ser to masło tutaj będzie zbędne. Masło w tym przypadku będzie dodatkowa porcją cholesterolu. Masło jest dość lekkostrawnym tłuszczem i zawiera sporo witaminy A, ale jeśli dieta mamy karmiącej jest urozmaicona i zawiera sporo warzyw, zwłaszcza surowej marchewki, nie ma obaw o zdrowie dziecka. Zawarty w marchewce beta-karoten przekształca się w organizmie w witaminę A. Więc może być masło może być margaryna. A tak na marginesie. Jeśli mama karmiąca ma wysoki cholesterol, to co? Wtedy lepsza będzie margaryna.Tym bardziej, że większość margaryn jest wzbogacana w witaminy , m.in. w A. no i ważne margaryna (tzw miękka w kubeczku) nie szkodzi dziecku. Zwłaszcza jeśli mama używa niewielką ilość do smarowania pieczywa. 4. Olej lniany jest bardzo zdrowy to fakt, ale pod względem wartości odżywczej nie ustępuje mu olej rzepakowy, a nawet pod wieloma względami go przewyższa. Olej lniany najlepiej używać tylko na surowo do surówek, nie nadaje się do ogrzewania. Szybko traci właściwości pod wpływem tlenu i wysokiej temperatury, po otworzeniu butelki i gdy jest niewłaściwie przechowywany, np. w temp. pokojowej. No i trzeba go dość szybko skonsumować, bo ma bardzo dużo bardzo zdrowych ale bardzo nietrwałych nienasyconych tłuszczów. Więc długo przechowywany szybko traci właściwości. Olej rzepakowy jest trwalszy, bardziej odporny na działanie wysokiej temperatury. A także ma bardzo dobry stosunek kwasów omega3 : omega6, który wynosi 1:2. Specjaliści, m.in. prof. Krygier z SGGW w Warszawie zawsze podkreślają, że olej rzepakowy jest dobrą alternatywą i ja także polecam go swoim pacjentom. Zaś olej lniany także bardzo zdrowy polecam szczególnie tym, którzy jedzą niewiele ryb i mają kłopoty z wysokim cholesterolem lub z sercem. Co do truskawek i drobno pestkowych tak samo jak powyżej lepiej ich unikać, zwłaszcza w pierwszych tygodniach karmienia. W ogóle alergenów lepiej unikać, ale też z tym wszystkim nie przesadzać, żeby w nie wpaść w paranoję. Najlepiej ostrożnie wprowadzać produkty takie jak białko jaja do swojej diety cały czas uważnie obserwować reakcję dziecka. Jeśli obawia się Pani alergii lub jest Pani na coś uczulona, proszę wybrać się do pediatry i porozmawiać z nim o tym. Lekarz podpowie czego unikać w okresie ciąży.

Zgłoś naruszenie

dr Leciejewska odp. Ewie

2012-12-27 14:14:21

kompletna bzdura, siemię lniane nie powoduje wzrostu estrogenów.

Zgłoś naruszenie

pjan

2013-01-06 10:23:14

Moja matka i mi jako dziecku dawała(odpowiednio przygotowane oczywiście) niemal wszystko i żyję bez żadnych uczuleń.Ba na zabitej podlaskiej wsi zawijała mnie w skóry i o zgrozo!, tak opatulony spałem często na piecu, na strychu na sienniku ze zwykłej trawy lub dużej poduszce z pierza. Po co straszyć zagrożeniami i zalecać unikanie jakichś tam potraw,albo zalecać materace ANTYALERGICZNE całe z POLIURETANU, lub innej chemii,zamiast od razu napisać że jeść można wszystko,i spać na wszystkim.chyba że dostrzeżemy objawy uczulenia, to wtedy unikamy.

Zgłoś naruszenie

Andrzej Gałązka z Olsztyna

2013-01-04 14:08:05

siemię lniane powoduje wzrost estrogenów niewskazane dla matek karmiacych

Zgłoś naruszenie

atena

2013-01-05 20:41:29

dlaczego nie wskazane jest siemie lniane dla karmiących? Bo następuje wzrost estrogenów? a jakie ma to znaczenie dla dziecka? Ja pije siemie lniane parzone w ziarenkach ... moje dziecko nie wiie co to ból brzuszka czy kolka a ja jem wszystko.

Zgłoś naruszenie

Emi

2013-04-29 12:27:54

uważam że kiedyś gdy medycyna nie była tak rozwinięta rodziły się dzieci o wiele silniejsze i przez fakt że te słabsze umierały z błachego powodu czasem a te silniejsze przetrwały, kiedyś nie było tych wszystkich chorób i alergii.Teraz musimy bardziej uwazać. jest mniejsza umieralnosc dzieci niz 100 lat temu i to się chwali ale musimy tez bardziej na nie uwazac gdyz rodzą sie te silniejsze i te słabsze malenstwa.taka moja teoria :P

Zgłoś naruszenie

gohaaa

2013-05-19 15:47:38

Przy pierwszej ciąży miałam obawy co do jedzenia wielu rzeczy w szpitalu mówili niech pani nie je bananow przez przypadek zjadlam go 4 godz po porodzie synkowi nicnie bylo wiec postanowilam ze bede jeść wszystko. Wiadomo ze po troszku.procz kapusty i takich wzdymajacych . Nic sie nie działo. Dlatego sadze ze kazdy powinien sam ustalić dietę ktora odpowie mamie i dziecku.

Zgłoś naruszenie

kamilka

2013-11-11 18:22:50

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe