17 stycznia 2019, imieniny Antoniego, Jana, Sabiniana

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Ukraina
Smacznie
Berlin
  Żylaki. Poważna choroba układu krążenia  Odporność, przeziębienia, infekcje wirusowe  Nowoczesna metoda leczenia zaćmy  Nowoczesna diagnostyka i leczenie osteoporozy  Dziecko  Zatoki. Nowa metoda leczenia  Ból  Chemikalia w jedzeniu. Czy trzeba się ich obawiać? Biomonitorowanie człowieka  Bóle kręgosłupa - książka  Ciśnienie krwi  Choroba zwyrodnieniowa stawów  Okulista  Dlaczego warto zadbać o dobre bakterie?  Stomatologia  Diabetolog  Przed operacją. Jak się przygotować.  Uzależnienia  Zdrowo i bezpiecznie w podróży  Hemoroidy. Objawy i ich łagodzenie. Leczenie.  Borelioza - co trzeba wiedzieć o tej chorobie?  Badania - kalendarz badań profilaktycznych  Neurolog  Psychika  Gastrolog  Infekcje intymne  Dermatolog  Karmienie piersią  Laryngolog  Onkolog  Ginekolog i Seksuolog  Ruch, ćwiczenia, sport  Bezpieczne leki  Kardiolog
Bieganie. Przygotowanie się do wysiłku. Badania.

 

Przygotowanie do ultramaratonu jest megazdrowe, czy przebiegnięcie go też?

Jak się przygotować do intensywnego wysiłku fizycznego, na co zwrócić uwagę, jakie badania wykonać?, radzi:

Zmienia się nasz styl życia, pracy, a wraz z tym zmianami  pojawia się w nas, może nieco atawistyczne, dążenie do sprawdzenia się, pokonania, przeciwnika, jak też samego siebie. Potrzebujemy coraz to nowych wrażeń i poszukujemy ich. Stąd pojawiają się nowe dyscypliny sportowe, jak parkour, ice cross (downhill ice cross), kajakarstwo górskie, nurkowanie jaskiniowe, rafting, skoki spadochronowe (najlepiej z budynków), ultramaraton i wiele innych sportów określanych jako ekstremalne. W części z nich wysiłek fizyczny rzeczywiście osiąga ekstremalny poziom.

Najpopularniejszą formą aktywności fizycznej staje się bieganie. Często jest tak, że ledwie oderwiemy się od biurek i kanap i już natychmiast, chcemy stać się Ironmenem. Wyniki teraz, zaraz, natychmiast.  Jak to osiągnąć? Trening, trening i jeszcze raz trening. Dołączamy dietę, jak nasi znajomi i co się dzieje? … Możemy zrobić sobie tym krzywdę. Tytuł jednego z opracowań brzmiący „Chcesz biegać? Zbadaj się” odnoszącego się do pracy serca (łącznie z nagłą śmiercią sercową) to nie jest puste hasło.

Najlepiej byłoby gdybyśmy przed wysiłkiem skonsultowali się z naszym lekarzem. Zmierzy on ciśnienie krwi, osłuch serca, a może zleci dodatkowe badania, jak analizy laboratoryjne czy ekg.

Spośród badań laboratoryjnych wysoce użyteczna jest analiza morfologii krwi. W tym badaniu przede wszystkim oceniamy zdolność dostarczenia tlenu do tkanek. W zakresie morfologii krwi obwodowej spotykamy się z następującymi określeniami:

MCHC – średnie stężenie hemoglobiny w erytrocycie,

MCH – średnia masa hemoglobiny w erytrocycie,

MCV - średnia objętość erytrocytu,

HCT – hematokryt – stosunek objętości pełnej krwi do objętości elementów upostaciowanych (krwinek),

RBC (ERY) – liczba erytrocytów w jednostce objętości,

Hb (HGB) – stężenie hemoglobiny.

Dodatkowo, czasami przedstawiane są parametry:

RDW – szerokość rozkładu histogramu objętości krwinek czerwonych,

HDW – szerokość rozkładu histogramu barwliwości erytrocytów.

Dwa ostatnie należy analizować razem z (odpowiednio) MCV i MCHC.

Dla osób uprawiających intensywny wysiłek fizyczny może okazać się, że parametry prawidłowe dla innych osób nie są wystarczające. Wzmożone zapotrzebowanie na tlen modyfikuje odpowiedź organizmu (jak u sportowców trening wysokogórski), z jednej strony, zaś z drugiej sam wysiłek powoduje, że „gubimy” część elementów niezbędnych do dostarczenia tlenu. Przy powtarzaniu analiz pojawiać się mogą nawet dyskretne zmiany (pozostające w zakresie wartości prawidłowych) ale to właśnie one mogą odpowiadać za obniżenie sprawności, słabsze wyniki, zmęczenie. Takim sygnałem może być zmniejszenie się MCV czy MCHC oraz stężenia Hb. Pomiar stężenia żelaza należy zawsze traktować z dystansem. Jest to labilny parametr. Na wynik pomiaru ma wpływ wiele czynników. Jeżeli chcemy pogłębić ocenę gospodarki żelazem, powinniśmy zbadać stężenia ferrytyny, transferyny czy rozpuszczalnego receptora transferryny. Należy pamiętać, że zanim sięgniemy po suplementy możemy spróbować wzbogacić w żelazo naszą codzienną dietę. Może to wystarczyć do uzupełnienia niewielkich niedoborów.

Izolowane oznaczenie aktywności CK nie pozwala określić intensywności wysiłku (stężenie mleczanów jest tu lepszym parametrem), niemniej powtarzane w cyklu treningowym pozwala zmniejszyć obciążenie w momencie nadmiernego wzrostu aktywności enzymu. Obserwuje się nawet wartości 1000 U/l u biegaczy w cyklu treningowym.

Bardzo intensywny wysiłek może doprowadzić do uszkodzenia mięśni zwanego rabdomiolizą.

Jest to zjawisko niebezpieczne dla zdrowia a nawet dla życia. Czasami bóle mięśni po treningu są traktowane jako zjawisko naturalne. Jeśli jednak są zbyt intensywne, użyteczne staje się oznaczenie stężenia mioglobiny we krwi. Może nawet okazać się, że konieczne jest leczenie szpitalne.

Wysoce przydatne jest określenie stężenia glukozy przed przystąpieniem do programu treningowego. Początkowe stany zaburzeń gospodarki węglowodanowej przebiegają bez wyraźnych objawów. Wysiłek zaś, z jednej strony bardzo korzystny, niewątpliwie wpływa na stężenie glukozy. By uniknąć przykrych niespodzianek należy takie badanie przeprowadzić.

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe