Kiedy możemy nie przyjść do pracy? Usprawiedliwiona nieobecność w pracy.
Często podróżuję służbowo, wracam do domu nad ranem, czy mam wobec tego obowiązek stawić się w pracy rano? Otrzymałam wezwanie do sądu na rozprawę, czy mogę nie przyjść tego dnia do pacy? Kiedy trzeba zawiadomić pracodawcę o nieobecności?
Prawo pracy określa jakie zdarzenia i okoliczności mogą usprawiedliwić nieobecność pracownika w pracy. Najczęściej jest to choroba pracownika, bądź dziecka, którym się opiekuje. Dowodem usprawiedliwiającym w tym wypadku jest zaświadczenie lekarskie, czyli "zwolnienie". Jeśli żłobek, przedszkole, czy szkoła naszego dziecka, które nie ukończyło 8 lat, zostały zamknięte, mamy prawo do osobistej opieki nad nim, w takim wypadku nasza nieobecność w pracy jest usprawiedliwona. Jako dowód może posłużyć nasze oświadczenie. Gdy otrzymaliśmy wezwanie do sądu, prokuratury, na policję w charakterze strony postępowania bądź świadka, nasza nieobecność w pracy będzie usprawiedliwiona. Powinniśmy zadbać aby na wezwaniu znalazła się adnotacja, że stawiliśmy się w danym miejscu. Gdy podróżowaliśmy służbowo w nocy mamy prawo do odpoczynku i nie przyjścia do pracy, jeśli od zakończenia podroży do rozpoczęcia pracy nie minęło 8 godzin.
Kiedy nie możemy przyjść do pracy mamy obowiązek powiadomić o tym pracodawcę, a także poinformować go jak długo nas nie będzie. Powinniśmy to zrobić możliwie najszybciej, nie później niż drugiego dnia nieobecności. Możemy zawiadomić pracodawcę telefonicznie, e-mailem, a także listownie - tu ważna jest data stempla pocztowego. Nieterminowe zawiadomienie o obecności może być usprawiedliwione szczególnym okolicznościami, które to uniemożliwiły.
Dz.U. Nr 60, poz. 281







