27 maja 2017, imieniny Jana, Juliusza, Radowita

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Smacznie
Berlin
Konkursy
  E-Zacznij  Ateista? Kto to taki?   Wiadomości ze świata wartości  10 inteligentnych dowcipów  Patriotyczne zabawki  Zofia  10 najgorszych rzeczy, które cię mogą spotkać na...  Gazeta na 1. kwietnia  Galeria Roberta Soboty  Piję kawę, czy brać magnez? Tak, jeśli wypijasz wiadro dziennie.  Morderstwo w małym mieście  Z Czarnej Teczki Jurka Lindera  Gry komputerowe. Co warto o nich wiedzieć?  O spokój sumienia przeciwników W.O.Ś.P.  I tak kupimy więcej niż chcemy  Allpress Media Communications - o nas

Gry komputerowe. Co warto o nich wiedzieć?

 

drukuj artykuł z portalu natemat.com.pl

Gry komputerowe podbiły serca wielu ludzi na całym świecie. W niektórych krajach, jak na przykład w Korei Południowej, gry komputerowe urosły do rangi sportu narodowego; na całym świecie organizowane są turnieje i pojawiają się coraz liczniejsze głosy nawołujące do uznania gier za jedną z dziedzin sztuki, jak film czy teatr.

Można zaryzykować stwierdzenie, że ze świecą szukać, zwłaszcza wśród młodszej reprezentacji społeczeństwa, osób, które nigdy w życiu nie miały okazji zetknąć się z grami na Poki, czy to tymi na komputery osobiste czy na konsole, od których wszak zaczęła się długa i ciekawa historia tego zjawiska.

Zacznijmy od tego, w jaki sposób podzielone są gry komputerowe. Rodzajów gier jest mnóstwo. Można jednak wyróżnić kilka głównych gatunków, pozostałe są po prostu modyfikacjami, niżej wymienionych, z kilkoma oryginalnymi rozwiązaniami.

Produkcje RPG, gdzie gracz z reguły wciela się w jednego bohatera lub „dowodzi” grupą bohaterów i przemierza fantastyczny świat w poszukiwaniu przygód oraz realizacji głównego, fabularnego celu i innych zadań, jakie pojawią się na jego drodze. Gry te nierzadko cechują się ciekawie i oryginalnie zaprojektowaną, często na miarę dobrej książki, fabułą oraz mechaniką zabawy. Dobrymi przykładami gier RPG są: cieszący się dużą popularnością, zwłaszcza wśród polskich graczy, Wiedźmin – będący „egranizacją” sagi Andrzeja Sapkowskiego czy Planescape: Torment – legendarna gra RPG, w której mogliśmy jako bezimienny bohater uratować całą krainę przed zakusami mrocznych bogów oraz odkryć tragiczną tajemnicę własnej nieśmiertelności.

FPS – czyli First Person Shooter, czy też bardziej obrazowo „strzelanki”; w produkcjach tych świat obserwujemy z pierwszej osoby, to znaczy oczami naszego bohatera i z reguły przy użyciu rozmaitej broni rozprawiamy się z przeciwnikami jakich spotykamy tu i ówdzie. Wbrew pozorom, gry FPS wcale nie muszą być prostacką mordownią, w wielu z nich występują elementy taktyczne, wymagające myślenia i planowania czy też bogata warstwa fabularna; dobrymi przykładami są: Spec Ops: The Line – gra, która potrafi pokazać okropieństwa wojny, jej bezsens oraz fakt, że w rzeczywistości oznacza ona niepotrzebne cierpienie, w którym nie ma miejsca na bohaterstwo; oraz Fallout 3 – swojego rodzaju połączenie FPS"a oraz gry RPG, opisanej wyżej, o dosyć podobnym przesłaniu co wcześniej, lecz tym razem zostajemy przeniesieni na ziemię po wyniszczającej wojnie nuklearnej.

Gry strategiczne – tym razem gracz wciela się w dowódcę, władcę lub inną „wysoko postawioną” personę i dzięki umiejętnościom taktycznego myślenia, kreatywności w rozwiązywaniu problemów oraz podejmowania decyzji pod presją czasu stara się odnieść zwycięstwo nad przeciwnikiem, zazwyczaj poprzez rozbudowywanie własnej bazy, tudzież królestwa, rekrutowanie wojsk i posługiwanie się narzędziami jak handel czy dyplomacja. Same strategie to gatunek bardzo obszerny i pełen produkcji wyznaczających w nim nie jako nowe kanony, ale najczęściej stosowanym podziałem gier strategicznych jest podział na strategie turowe, gdzie każdy z graczy („żywych” bądź tych sterowanych przez sztuczną inteligencję) ma określone pole działania w ramach następujących po sobie tur, oraz RTS"y, czyli strategie czasu rzeczywistego, gdzie wszystko dzieje się symultaniczne i nastawione są one bardziej na dynamiczne aspekty zabawy. Dobrym przykładem gry strategicznej jest seria Age of Empires lub Europa Universalis, gdzie gracz stając na czele jednej z cywilizacji bądź nacji starał się ją doprowadzić do zwycięstwa różnymi sposobami, mając do dyspozycji „tradycyjny” podbój, ale również możliwość wygrania poprzez utrzymywanie odpowiednich kontaktów z pozostałymi graczami czy realizując inne cele.

Gry sportowe i rozrywkowe, gdzie możemy spróbować swoich sił w tradycyjne (lub nie) dyscypliny sportowe, jak koszykówka czy piłka nożna; wielu graczy z pewnością kojarzy serię FIFA będącą chyba najpopularniejszym elektronicznym wydaniem piłki nożnej jakie kiedykolwiek powstało czy NFL – również ciesząca się dużym zainteresowaniem adaptacja hokeja na lodzie na komputery osobiste czy gry rozrywkowe cieszące się teraz dużą popularnością jak Agario.

gry1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dla kogo są te gry? Jak sprawdzić, czy dana gra jest np. odpowiednia dla dziecka? Z pomocą przychodzi obowiązujący w Europie system PEGI - Pan European Game Information – na pudełkach gier lub serwisach, gdzie możemy kupić sam klucz do gry bądź zamówić ją, znajdują się specjalne oznaczenia pozwalające na zdecydowanie czy dana gra jest rzeczywiście odpowiednia dla dziecka. Na pudełku znajdziemy, między innymi cyfrę sugerującą minimalny wiek odbiorcy gry (kolejno: siedem, dwanaście, szesnaście bądź osiemnaście lat), a także rozmaite symbole wskazujące na potencjalnie szkodliwą treść dla młodego gracza, na przykład zaciśnięta pięść oznacza występowanie w grze realistycznej i brutalnej przemocy; pająk ostrzega, że produkcja zawiera elementy mogące przerazić dziecko (często oznaczenie to występuje przy okazji różnych gier typu horror); zaś strzykawka wskazuje na to, iż w grze pojawiają się wszelkiego rodzaju używki. Istnieją również oznaczenia sugerujące występowanie takiej zawartości, jak dyskryminacja, nagość lub nawet sceny seksu, wulgaryzmy, hazard czy, istniejący w gruncie rzeczy od niedawna, symbol PEGI ONLINE – w przypadku gier sieciowych, gdzie sami twórcy produkcji nie mogą odpowiadać za zachowanie graczy korzystających z czatu czy innych możliwości komunikacji bądź podejmowania działań.

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe