17 stycznia 2019, imieniny Antoniego, Jana, Sabiniana

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Ukraina
Smacznie
Berlin
  Moje dziecko ma dysleksję - co robić?  Sześciolatki do szkół? Rodzice są za.  Czy już gotowe do szkoły?  Pierwsze tygodnie w szkole  Sześciolatki w szkole. Zarzuty przeciwników. Odpowiedzi ekspertów  Mój sześciolatek w szkole. Doświadczenia rodziców.  Sześciolatek w szkole. Za i przeciw.  Dysleksja. Jak pracować z uczniem?  Gry planszowe wspierają rozwój dziecka  Co to znaczy, dobrze przygotowana szkoła?  Plecak dla ucznia  Uczeń dyslektyk - zmiany w wydawaniu zaświadczeń
Plecak dla ucznia

Wybór plecaka. Prawidlowe noszenie plecaka. Co zamiast plecaka?

Nim dziecko rozpocznie naukę szkolną najczęściej nie ma problemów z wadą postawy. Jednak już po kilku latach moga pojawić się schorzenia kręgosłupa i stawów. Jest to spowodowane nieprawidłową pozycją podczas siedzenia, źle dobrane krzesełka i ławki, a także codzienne dźwiganie ciężkich plecaków.

Na dobór odpowiedniego krzesełka czy ławki rodzice praktycznie nie mają wpływu. To, na co jednak mogą zwrócić uwagę, to waga plecaka. Rodzice powinni pilnować, aby w plecaku dziecka znajdowały się tylko niezbędne książki, a  ciężar nie przekraczał możliwości młodego ucznia. Plecak powinien być proporcjonalny do wielkości i masy ciała. Zbyt ciężki, może doprowadzić do licznych wad postawy.
Szacuje się, że w Polsce co drugi uczeń dźwiga za dużo podręczników do szkoły. Warto wiedzieć, że ciężar plecaka pierwszoklasisty nie powinien przekraczać 10% wagi ciała dziecka. Dopiero uczeń  od 13 roku życia jest w stanie dźwigać ciężar stanowiący do 15% wagi jego ciała.

W profilaktyce schorzeń kręgosłupa ważne jest także odpowiednie, równomierne rozłożenie obciążenia. Nie można dopuścić, aby któraś ze stron plecaka była cięższa od drugiej. Rodzice powinni zwrócić też uwagę, w jaki sposób dziecko nosi plecak. Jeśli zwisa z pleców, a dziecko pochyla się, waga plecaka odczuwana przez organizm wzrasta nawet o 60%. Bardzo istotne jest by dziecko nosiło go na obu ramionach. Przewieszając plecak przez jedno ramię przyczyniamy się do powstania skrzywień kręgosłupa.
Niemalże każdy plecak posiada regulacje szelek, jednak niewiele osób potrafi prawidłowo z niej korzystać. Szelki powinny być równej długości i ściągnięte w taki sposób, by plecak znajdował się na odpowiednim miejscu. Zawsze powinien przylegać do pleców, a nie opierać się na pośladkach. Warto również zwrócić uwagę by szelki były wyściełane miękkim materiałem, tak by nie wrzynały się w ramiona dziecka.
Plecak dla dziecka powinien być lekki i szeroki. Najlepiej żeby miał usztywnioną tylną ściankę. Dzięki temu kręgosłup nie jest tak obciążony, jak przy noszeniu miękkiego plecaka. Co więcej, noszenie takiego plecaka kształtuje u dziecka prawidłową postawę.

Czy są jakieś alternatywy dla plecaka? Nie. Jest to najlepsze rozwiązanie. Torba noszona na jednym ramieniu, może prowadzić do schorzeń kręgosłupa. Podobnie plecak na kółkach, który wymusza skrzywienie ciała i nierównomierne obciążenie kręgosłupa. Być może problem zostanie rozwiązany wraz z postępem technologicznym, gdy dzieci zamiast dźwigać stertę ciężkich książek i zeszytów będą miały w plecaku jedynie kilogramowego laptopa. Póki co pozostaje nam jednak baczna obserwacja zachowań naszego dziecka i troska o wyrobienie w nim odpowiednich nawyków.

Anna Gładka
Klinika Rehabilitacji Nowy Dwór




 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe