24 kwietnia 2017, imieniny Aleksandra, Horacego, Grzegorza

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Smacznie
Berlin
Konkursy
  Moje dziecko ma dysleksję - co robić?  Sześciolatki do szkół? Rodzice są za.  Czy już gotowe do szkoły?  Pierwsze tygodnie w szkole  Sześciolatki w szkole. Zarzuty przeciwników. Odpowiedzi ekspertów  Mój sześciolatek w szkole. Doświadczenia rodziców.  Sześciolatek w szkole. Za i przeciw.  Dysleksja. Jak pracować z uczniem?  Gry planszowe wspierają rozwój dziecka  Co to znaczy, dobrze przygotowana szkoła?  Plecak dla ucznia  Uczeń dyslektyk - zmiany w wydawaniu zaświadczeń
Moje dziecko ma dysleksję - co robić?

OLPINa pewno nie załamywać rąk. Diagnoza dysleksji (w opinii psychologiczno- pedagogicznej nazwana dysleksją rozwojową lub dysleksją, lub dysortografią, lub dysgrafią) nie oznacza końca świata dla Twojego dziecka. W praktyce oznacza to, że dziecko może mieć trudności (a jak się orientujesz już je ma) w uczeniu się, czyli zdobywaniu wiedzy w szkole.

To tylko czas nauki szkolnej! Nie oznacza, że Twoje dziecko będzie miało zmarnowane życie, że nie osiągnie szczęścia czy źle skończy. Dorośli ludzie z dysleksją osiągają w życiu takie same szczyty, jak inni, kończą studia, pracują na dobrych stanowiskach. Od czasu, kiedy diagnozowano pierwsze dzieci na dysleksję, minęło ponad dwadzieścia lat i ci prawie trzydziestolatkowie z dysleksją radzą sobie w życiu nie gorzej niż pozostali.

Dysleksja rozwojowa „największe żniwo” zbiera w latach szkolnych, bo po prostu jest trudnością związaną z uczeniem się poprzez czytanie i pisanie, a jeszcze nie wynaleziono innego sposobu uczenia się. Może w futurystycznej przyszłości będzie inny sposób i wówczas uczniowie z trudnościami w czytaniu i pisaniu, wynikającymi z dysleksji w ogóle nie będą mieli kłopotów w zdobywaniu wiedzy, bo będą ja na przykład połykali w pigułce lub pobierali bezpośrednio do mózgu…

Ty tu żartujesz, a moje dziecko ma dysleksję!

Tak, i możesz pomóc wykorzystać ją do osiągnięcia sukcesu – dziecka i Twojego!

Zasady uczenia się uczniów z dysleksją można ująć w kilka żelaznych punktów:

         •        uczenie się systematyczne, codzienne, wytrwałe,

         •        szukanie innych niż czytanie i pisanie sposobów uczenia się

         •        dobra organizacja i planowanie dni i tygodni, w których odpoczynek, relaks i zabawa również mają swoje ważne miejsce,

         •        wspieranie dziecka i budowanie jego poczucia własnej wartości,

         •        motywowanie dziecka i pomoc w pokonywaniu jego lęków,

         •        współpraca z pedagogiem w szkole oraz nauczycielami uczącymi dziecko,

         •        terapia pedagogiczna dziecka w szkole lub poza nią.

 

Czy moje dziecko jest głupie, jeśli ma dysleksję?

Nie, zdecydowanie nie!

Badający dziecko w poradni psycholog i pedagog bada dziecko za pomocą najróżniejszych testów, także testów inteligencji. Dysleksję stwierdza się tylko u dziecka będącego w normie intelektualnej. Czasem dysleksję mają dzieci z inteligencją wyższą niż przeciętna!

Jeśli dziecko jest poniżej normy intelektualnej, to jego trudności w uczeniu się (także czytaniu i pisaniu) wynikają z tych właśnie obniżonych możliwości intelektualnych.

A zatem Twoje dziecko jest przeciętnie lub ponadprzeciętnie mądre!

Jego trudności wynikają ze słabszego funkcjonowania ośrodków w mózgu odpowiedzialnych na przykład za czytanie i pisanie, koordynację takich mechanizmów, które odpowiadają na przykład za słyszenie wyrazów i widzenie wyrazów.

Naukowcy mówią tu o zaburzeniach funkcji percepcyjno-motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

Oczywiście funkcje te „pracują” u każdego dziecka indywidualnie. Jedne mogą być dobre, inne nieco gorsze.

Dzieci z dysleksją  to około 10-15% uczniów, w tym 4% to przypadki bardzo nasilonych trudności.

Moje dziecko ma dobry słuch i wzrok!

Ależ oczywiście. Za zmysł wzroku i słuchu odpowiadają zupełnie inne ośrodki w mózgu, niż te które zawiadują postrzeganiem słuchowym i wzrokowym, motoryką i ich koordynacją, więc słyszeniem dźwięków mowy takich jak fonemy (w przybliżeniu głoski) lub rozpoznawaniem graficznego obrazu pisma i samym mechanizmem pisania i czytania.

A zatem Twoje dziecko może mieć absolutny słuch muzyczny, ale mieć kłopoty w językach obcych albo kłopoty w rozpoznawaniu lub zapamiętywaniu brzmienia trudnych pojęć.

Twoje dziecko może mieć bardzo dobry wzrok, a nawet widzieć szczególnie – mieć talent artystyczny, pięknie rysować malować lub rzeźbić. Może mieć piękną kreskę i robić znakomite szkice, ale nie wyklucza to faktu bazgrolenia w zeszycie od polskiego.

Moje dziecko ma jakieś dziury, uszkodzenia?

Na pewno nie dziury!

Naukowcy badający mózgi dyslektyków wskazują na anatomiczne mikrozmiany obszarów mózgu, w których zachodzą procesy odpowiedzialne za uczenie się, np. czytanie i pisanie, ale równocześnie wskazują na przypadki ponadprzeciętnego rozwoju innych obszarów, co do których sądzą, że mogą przyczyniać się do kompensacji trudności (równoważenia jednego działania innym działaniem). Nie do końca jeszcze zbadano te zagadnienia.

Naukowcy dopiero zaczynają sięgać po najnowszą technikę w badaniu dysleksji, na przykład rezonanse, tomografie itp. Dotąd badano szczegółowo tylko mózgi martwe,   ale w dzisiejszych czasach na każdej kolejnej konferencji poświęconej dysleksji ogłaszane są nowe, odkrywcze badania!

Wiesz, że mózg ma ogromną zdolność regeneracji i rozwoju,  zmiany tworzą się i w tych obszarach, które zawiadują uczeniem się. Przy dobrej stymulacji, a więc treningu uczenia się, czytania i pisania tworzą się nowe połączenia nerwowe, mózg się „zmienia”  na lepsze.

Twoje dziecko ma zatem supermózg, który w naturalny sposób rozwija się tak, jak potrzebuje. Możecie to wykorzystać i zapobiec trudnościom szkolnym!

 Gdańsk – Oliwa, 26 listopada 2013 roku

Oprac. Anna Adryjanek

Zapraszamy do czytania artykułów o dysleksji na stronie Ogólnokształcącego Liceum Programów Indywidualnych w Gdańsku

http://www.olpi.pl/index.php/Read%20Private%20Message/aktualnosci-gpi/aktualnosci/340-wszystko-o-dysleksji-dla-rodzicow

Anna Adryjanek na co dzień pracuje w Zespole Szkół Programów Indywidualnych  w Gdańsku. Uczy języka polskiego, stosując autorskie metody pracy.

Żartem mówi, że media są zbawienne w prowadzeniu lekcji języka polskiego: „Internet bezprzewodowy, rzutnik multimedialny i komputery w klasie dają mi ten komfort, że jeśli uczeń nie wie, co to jest świerzop czy dzięcielina, natychmiast w stylu Deus ex machina pokazuję mu ów świerzop i dzięcielinę na  jego własne oczy!”

Od święta pisze książki  (współautorka publikacji „Uczeń z dysleksją w szkole”, „Uczeń z dysleksją w domu”) i czasem  dzieli się swoim doświadczeniem na UG.

Zawsze propaguje nauczanie zindywidualizowane, dostosowanego do potrzeb i zainteresowań uczniów oraz polisensoryczne metody nauczania, ponieważ w każdej klasie ma większość uczniów z dysleksją.

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe