17 stycznia 2019, imieniny Antoniego, Jana, Sabiniana

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Ukraina
Smacznie
Berlin
  Żywienie, zdrowie, otyłość  Diety odchudzające i zdrowotne  Co jeść? Przepisy, wskazówki żywieniowe, kaloryczność potraw  Diety w chorobach  Dieta w chorobach onkologicznych

Szybko żyjemy, szybko jemy

fot. Shutterstock 

drukuj artykuł z portalu natemat.com.pl

Tradycyjnie mianem fast foodów określa się hamburgery, frytki, hot dogi, zapiekanki. Do tego trzeba dodać jeszcze bardzo popularne dania powstające poprzez zalanie proszku gorącą wodą. Wszystkie łączy jedno, są wygodne w użyciu i niezdrowe.

Dzisiejszy pośpiech, brak czasu na normalny posiłek w ciągu dnia, skwapliwie wykorzystują producenci żywności. Stąd popularne i mocno reklamowane rozmaite „gorące kubki”, „pomysły na..” itp., czyli żywność instant. Nie zastąpią one normalnego, zdrowego posiłku, zawierają niewiele składników odżywczych, za to sporą dawkę konserwantów, a stosowany w nich polepszacz smaku: glutaminian sodu może wywoływać bóle głowy, dolegliwości żołądkowe i alergie.

Jeśli nie „zupki” to może hamburger. Niestety, też niedobrze. Tego typu żywność zwykle posiada wysoką wartość kaloryczną – zawiera dużą ilość tłuszczów i węglowodanów, a także cukru i soli, a mało potrzebnych organizmowi substancji, takich jak błonnik, witaminy i minerały. Odżywianie się w fast foodach prowadzi prosto do otyłości, której konsekwencją są inne choroby cywilizacyjne, jak cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, choroby serca i wątroby. Nie wszystkie Fast foody szkodzą, nie powinniśmy się obawiać kebabów, mięso pieczone na obracającym się rożnie jest. zdrowsze od smażonego czy nawet spieczonego na grillu.

Jeśli już trafiliśmy do sieciowego fast foods, nie musimy przecież kupować hamburgera z frytkami i colą. Firmy te starają się zmienić nienajlepszą reputację i proponują np. sałatki. Sałatki to dobry pomysł na szybkie jedzenie, możemy je kupić w sklepach, popularne są też bary sałatkowe.

Co zamiast Fast foodu?

Najlepszym rozwiązaniem jest pełnowartościowy posiłek w przerwie w pracy. Gdy nie mamy zbyt wiele czasu lub w pobliżu nie ma odpowiednich lokali gastronomicznych, dobrym rozwiązaniem może być catering. Można zamówić świeże sałatki, np. z tuńczyka, kurczaka, szynki, kanapki z pełnoziarnistego chleba, z drobiową wędliną, sałatą i ogórkiem. Ciepłą kanapkę zrobimy sobie szybko za pomocą tostera, oczywiście z pełnoziarnistego chleba. Bardzo zdrowym pożywieniem jest sushi. Zestawy takie można kupić na wynos lub zamówić do biura. Jedyny problem to dość wysoka cena dań.

Szybko, znaczy niezdrowo

Problemy z fast foodami polegają nie tylko na niskiej wartości odżywczej tych produktów, ale również na pośpiechu w jedzeniu. Jest on ze wszech miar niepożądany, ponieważ pierwszy etap trawienia odbywa się już w ustach,. Musimy dokładnie gryźć i żuć każdy kęs, by żołądek i wątroba mogły go lepiej strawić. W przeciwnym razie grożą nam kłopoty żołądkowe.
Szybkie i często byle jakie jedzenie to część stylu życia, który w połączeniu z brakiem ruchu staje się poważnym zagrożeniem dla naszego zdrowie, prowadząc nieuchronnie do większości chorób cywilizacyjnych. Sytuacje pogarsza jeszcze dość powszechny zwyczaj podjadania podczas pracy chipsów, czy batonów. Taka dieta, gdzie poziom cukru we krwi szybko wzrasta i jeszcze syzbciej opada, prowadzi m.in. do tzw. insulinooporności. Oznacza to, że komórki nie potrafią wykorzystać glukozy krążącej we krwi. A stąd już tylko krok do cukrzycy typu 2.

P.J

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe