17 stycznia 2018, imieniny Antoniego, Jana, Sabiniana

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Smacznie
Berlin
Konkursy
  Żywienie, zdrowie, otyłość  Diety odchudzające i zdrowotne  Co jeść? Przepisy, wskazówki żywieniowe, kaloryczność potraw  Diety w chorobach  Dieta w chorobach onkologicznych

Dziecko - wegetarianin. Czy może nie jeść mięsa?

 

drukuj artykuł z portalu natemat.com.pl

Czy dziecko może być wegetarianinem? Co o tym sądzą lekarze? Czym zastąpić mięso?

Kilka lat temu przed białostockim sądem stanęli rodzice, którzy z powodów religijnych nie podawali córce mięsa, ani nabiału. Dieta ta skończyła się dla dziewczynki ostrą anemią. Wielu lekarzy przestrzega, że bezmięsna dieta u dziecka nie daje mu szans na normalny rozwój. Czy tak jest rzeczywiście? Specjaliści zajmujący się żywieniem, twierdzą, że nie. 
     
Gdyby rodzice z Białegostoku umieli właściwie odżywiać dziecko, nawet nie podając mu mięsa, nie doszłoby do tragedii. Prawidłowa dieta powinna być właściwie zbilansowana, czyli zawierać wszystkie potrzebne organizmowi składniki mineralne. Wiele z nich znajduje się w mięsie. Kiedy w naszej diecie go zabraknie, trzeba poszukać innych produktów spożywczych, które go zastąpią.
Bardzo trudno jest skomponować wegetariański jadłospis dla dziecka, o wiele trudniej niż dla dorosłego, ale jest to możliwe. Rodzice małego wegetarianina muszą doskonale wiedzieć, czego potrzebuje dziecko, by prawidłowo się rozwijać i w jakich produktach mogą te substancje znaleźć. Jeśli to potrafią, ich dzieci są zdrowe i rozwijają się prawidłowo.

To prawda, że mięso zawiera wiele substancji potrzebnych zwłaszcza organizmowi dziecka. Są to:

  1. Aminokwasy, niezbędne do produkcji białka w organizmie
  2. Żelazo, konieczne do produkcji hemoglobiny, transportującej tlen do komórek
  3. Witamina B12, która m.in. zapobiega anemii złośliwej (konieczna jest do produkcji czerwonych i białych krwinek), tworzy osłonki komórek nerwowych.

Lekarze podkreślają, że zarówno zwierzęce białko, jak i tzw. żelazo hemowe znajdujące się w mięsie, są najlepiej przyswajane. Nasz organizm potrafi jednak wykorzystać także białko, żelazo czy wapń znajdujące się w produktach roślinnych. Przyswajalność tych substancji z produktów roślinnych jest jednak kilkakrotnie mniejsza niż ze zwierzęcych. Gdy dziecko jest na diecie wegańskiej, tzn. nie je również nabiału i jaj, wówczas – jeśli jego dieta nie jest właściwe ułożona – może mu brakować m.in. pełnowartościowego białka, żelaza, witaminy B 12, a także wapnia.

Białko znajduje się m.in. w soi, fasoli, grochu, soczewicy, otrębach pszennych (lub mące z pełnego przemiału), w mleku, serze, jajkach, groszku zielonym, fasolce szparagowej, włoskiej kapuście, szparagach.
Dziecko potrzebuje 12-15 mg żelaza dziennie. Pierwiastek ten mnożna znaleźć nie tylko w podrobach czy mięsie, ale również w wielu innych produktach, np. 100 g białego sera zawiera 0,2 mg żelaza, ta sama ilość porów 1,1 mg, seler 0,5 mg, czosnek - 1,7 mg, chleb z otrębami lub z pełnej mąki - 12 mg. Najwięcej żelaza zawierają: natka pietruszki - 5 mg, koper - 2,7 mg, soczewica - 5,8 mg, soja - 8,9 mg. Organizm może mieć trudności z przyswajaniem żelaza, jeśli w diecie brakuje białka, witaminy C i kobaltu.
Kobalt występuje m.in.: w kaszy gryczanej, białym serze, grzybach, jajkach, pomidorach, witamina C znajduje się w owocach (np. czarnych porzeczkach, truskawkach, malinach itp.), ziemniakach, warzywach kapustnych, żółtych i zielonych warzywach.

Na co rodzice wegetarian powinni zwrócić szczególną uwagę?

  1. Objawy niedoboru żelaza to m.in. blada skóra, krótki oddech, osłabienie i łatwe męczenie się, zawroty głowy, wypadanie włosów, łamliwe paznokcie, trudności w nauce i koncentracji. W takich wypadkach zwykle dziecko powinno zażywać preparaty z żelazem zapisane przez lekarza. W jego diecie powinno się znaleźć więcej produktów zawierających ten pierwiastek, ale nie musi to być mięso.
  2.  W diecie wegetarian jest niekiedy mniej wapnia, cynku oraz kwasu foliowego, co może spowodować krzywicę i anemię. Dlatego w jadłospisie dzieci nie może zabraknąć produktów bogatych w te substancje.
    Wapń, oprócz nabiału, znajduje się w fasoli, grochu, burakach, kapuście włoskiej i białej.
    Cynk można znaleźć w ziarnach słonecznika, sezamie i zielonolistnych warzywach.

    Kwas foliowy natomiast jest w soczewicy, pomarańczach, pełnoziarnistym pieczywie, brokułach, burakach i szpinaku.
  3. Koniecznie trzeba uzupełniać niedobory witaminy B12, można podawać dziecku tabletki drożdżowe z ta witaminą lub inne preparaty witaminowe.

Dlaczego warto być wegetarianinem?
Badania przeprowadzane na całym świecie dowodzą, że wegetarianie są szczuplejsi od „mięsożerców”, rzadziej chorują na schorzenia układu krążenia, zapadają na udar mózgu i nowotwory.

Rodzaje wegetarianizmu
Słowo "wegetarianizm" pochodzi od łacińskiego vegetabilis, czyli roślinny. Wegetarianie dzielą się na kilka grup:

Weganie nie jedzą żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, czyli także nabiału i jaj.
Witarianie odżywiają się wyłącznie surowymi owocami i warzywami, frutarianie jedzą same owoce.
Mniej radykalni są laktowegetarianie, którzy włączają do jadłospisu mleko i jego przetwory, a laktoowowegetarianie - także jaja.
Semiwegetarianie dopuszczają jedzenie mięsa drobiu i ryb, ale w niewielkich ilościach.

Przydatne adresy:
http://www.vege.pl

fot. Jerzy Linder

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe