24 sierpnia 2016, imieniny Bartłomieja, Malwiny, Jerzego

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Smacznie
Berlin
Konkursy
  Żywienie, zdrowie, otyłość  Diety odchudzające i zdrowotne  Co jeść? Przepisy, wskazówki żywieniowe, kaloryczność potraw  Diety w chorobach  Dieta w chorobach onkologicznych

Dieta przy zaparciach. Zbyt rzadkie wypróżnienia, trudności z oddawaniem stolca, bóle brzucha i uczucie pełności. To typowe objawy zaparcia.  Z dolegliwością tą boryka się co druga kobieta i co czwarty mężczyzna w krajach Europy Zachodniej. Problem dotyczy nie tylko osób starszych, ale coraz częściej także i dzieci. Sprawdź jak sobie z nim radzić.

autorka: dr inż. Agnieszka Leciejewska, specjalistka ds.żywienia człowieka, dietetyczka
www.diety-w-chorobach.reveez.com

Trudności z oddawaniem stolca to w większości przypadków efekt nieodpowiedniej diety. Jeśli w jadłospisie dominuje mięso i wędliny, nabiał, pszenne pieczywo, ziemniaki, makaron oraz słodycze w jelitach gromadzi się dużo niestrawionych resztek. A ponieważ jemy  niewiele surowych warzyw i owoców oraz przetworów zbożowych, dlatego brakuje nam błonnika, który mechanicznie drażniłaby ścianki jelit zmuszając je do pracy. Skutkiem tego są zaparcia.

 Przyczyną zaparcia może być:

Wyróżnia się dwa rodzaje zaparć atoniczne i spastyczne. Każde wymaga nieco innej diety.

Gdy perystaltyka jelita jest słaba, czasem zupełnie zanika mamy doczynienia z zaparciem atonicznym. W tym przypadku następuje spowalnienie przesuwania mas kałowych i ich odwodnienie. Efekt. Wydalanie twardego stolca czemu może towarzyszyć apatia, osłabienie, brak apetytu, bladość, ucisk i poczucie słabości w kończynach dolnych, a także wzdęcia.

W tym wypadku najlepsze efekty daje dieta bogata w błonnik. Powoduje ona nie tylko zwiększenie objętości mas kałowych, ale również ich szybsze przesuwanie.

Wybieraj:

Unikaj:

Zaparcia spastyczne - to natomiast rezultat nieregularnych, czasem gwałtownych ruchów jelit. W tym przyypadku prawie przez cały czas jelito jest skurczone, co przeszkadza w przesuwaniu się mas kałowych i wywołuje trudności z wypróżnieniami.

Wybieraj:

Unikaj:

Uwaga! Każdy z nas reaguje inaczej na te same pokarmy. Jeśli jakiś produkt z listy "wybieraj" wywołuje dolegliwości lub je nasila, zrezygnuj z niego.

Co jeszcze możesz zrobić?


Pij na czczo szklankę przegotowanej chłodnej wody osłodzonej łyżeczką miodu, szklankę kefiru z dodatkiem owoców, soku pomidorowego lub buraczanego, albo szklankę wody mineralnej.

Zjedz na czczo 6-8 suszonych śliwek moczonych całą noc w wodzie. Możesz też wypić wodę, w której moczyły się śliwki.

Wypij na czczo kawę.

Przed obiadem zjedz łyżkę oliwy lub oleju rzepakowego.

Przed koalcją zjedz łyżkę zmielonego siemienia lnianego i popij je szklanką przegotowanej wody.

W ciągu dnia zjedz 3 łyżki otrąb pszennych uprażonych na patelni. Możesz je dodawać do sałatek, surówek i deserów.

Jedz niewielkie posiłki co 2-3 godziny. Pozwala to na regularne pobudzanie jelita i zapobiega problemom.

Jedz powoli, dokładnie przeżuwając każdy kęs - to ułatwi trawienie.

Zjadaj zupy gotowane wyłącznie na wywarach warzywnych (pomidorowa, wielowarzywna, ogórkowa).

Unikaj nadmiaru soli, a także przypraw typu jarzynka. Zawarty w nich sód działa odwadniająco, co może nasilać problemy.

Pij co najmniej 3 litry płynów. Najlepsze będą niegazowane wody mnineralne, lekko gazowane wody lecznicze (siarczanowo-magnezowe) oraz herbatki ziołowe poprawiające trawienie na zaparcia, np. Normosan.

Uwaga! Każdemu pomaga co innego. Jeśli więc jeden sposób nie daje efektów, wypróbuj inny.

ZAPARCIA W CIĄŻY. JAK SOBIE Z NIMI PORADZIĆ? CZY ISTNIEJE SKUTECZNY LEK?
czytaj w portalu: http://www.natemat.com.pl/zdrowie/seks/zaparcia-w-ciazy.html 

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe