12 lipca 2014, imieniny Jana, Pameli, Weroniki

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Smacznie
Berlin
Konkursy
  Żywienie, zdrowie, otyłość  Diety odchudzające i zdrowotne  Co jeść? Przepisy, wskazówki żywieniowe, kaloryczność potraw  Diety w chorobach  Dieta w chorobach onkologicznych
Powiadom znajomego

Wyślij link znajomemu

zamknij

Dieta w chorobie - nadwrażliwość jelita grubego

Częste burczenie w brzuchu, wzdęcia, zaparcia lub biegunki to objawy nadwrażliwego jelita. Na dolegliwość tę cierpi co druga osoba zgłaszająca się do poradni gastrologicznych. Dotyka ona zwłaszcza osób żyjących w ciągłym pośpiechu i stresie.

autorka: dr inż. Agnieszka Leciejewska, specjalistka ds.żywienia człowieka, dietetyczka
www.diety-w-chorobach.reveez.com

Choroba objawia się tym, że jelita po jedzeniu kurczą się mocniej i częściej niż zwykle. To zaś powoduje bóle brzucha, nudności, wymioty, wzdęcia, biegunki lub zaparcia. Charakterystyczne są także niepełne wypróżnienia oraz uczucie pełności nawet po niewielkim posiłku. Dolegliwości nasilają się w sytuacjach stresowych, a nie występują w nocy, gdy jesteśmy odpoczęci i zrelaksowani. Co ciekawe niektórzy uskarżają się na silne bóle brzucha i biegunki, innym dokuczają kurczowe bóle jelit i zaparcia. Są i tacy, którzy narzekają na wzdęcia, pełność w żołądku i bole brzucha.

Kluczową rolę w leczeniu nadwrażliwości jelita odgrywa sposób odżywiania. Najlepsze efekty daje dieta lekkostrawna, którą modyfikuje się w zależności od postaci choroby.

W każdym przypadku trzeba jeść regularnie, najlepiej 4-5 posiłków mniejszych dziennie. Szczególnie ważne jest lekkie śniadanie, np. płatku kukurydziane z ciepłym mlekiem lub jogurt z muesli z bananem. Trzeba jeść powoli bez pospiechu, na siedząco, w spokojnej atmosferze. Posiłki najlepiej przygotowywać w dom. Najlepiej wyłączyć z diety potrawy ciężkostrawne, smażone i ostro przyprawione. Unikać tłustych wędlin, pasztetów, konserw mięsnych, wieprzowiny, dziczyzny, wołowiny, gęsi, kaczek. Można używać niewielkiej ilości masła (tłuszcz mleczny jest dobrze trawiony) oraz 2 łyżki olejów roślinnych dziennie. Wskazane są wędliny drobiowe, polędwica, szynka, cielęcina, indyki, kurczaki, jagnięcina, króliki i chude ryby (pstrąg, lin, karmazyn, dorsz, sandacz, flądra, okoń, szczupak, mintaj).

Należy używać łagodnych przypraw: soku z cytryny, melisy, koperku, pietruszki, majeranku, cynamonu, goździków, wanilii, bazylii, estragonu, ziół prowansalskich, tymianku, kminku
i anyżku. Warto ograniczać picie kawy, mocnej herbaty i nadmiaru alkoholu, które działają drażniąco na przewód pokarmowy i mogą nasilać dolegliwości.

Zapalenie jelita grubego - dieta:

Przy biegunkach:

Wskazane są:

  • pszenne pieczywo, sucharki, ewentualnie graham, drobne kasze (kukurydziana, krakowska, manna, perłowa), ryż, gotowane ziemniaki,
  • napar z suszonych czerwonych jagód, kakao na wodzie, lampka czerwonego wytrawnego wina, kisiel, galaretki, marchew gotowana, tarte jabłko,
  • warzywa korzeniowe: marchewka, pietruszka, seler - gotowane,
  • sałata, cykoria,
  • jogurt naturalny i kefir.

Niewskazane są:

  • produkty o bardzo słodkim smaku (miód, soki winogronowy, jabłkowy, gruszkowy, słodkie mleko, słodkie napoje gazowane),
  • produkty ze słodzikami, np. sorbitolem takie jak, guma do żucia,
  • galaretki, dżemy,
  • świeże i suszone śliwki, gruszki, wiśnie, brzoskwinie
  • warzywa kapustne i strączkowe, cebula, czosnek, por, rzepa, rzodkiew, rzodkiewka.

Przy zaparciach i kurczowych bólach jelit:

Wskazane są:

  • pieczywo razowe i mieszane, makaron razowy, grube kasze (gryczana, pęczak, jęczmienna), płatki zbożowe,
  • 2-3 łyżki otrąb pszennych dodanych do jogurtu, kefiru lub zupy
  • surowe warzywa (sałata, pomidory, cykoria, marchewka, pietruszka, seler, buraki czerwone i papryka),
  • 1,5 litra nie gazowanej wody mineralnej, kompot z suszonych śliwek, bulion warzywny lub napary z ziół (mięty, pokrzywy, rumianku lub koperku),
  • suszone śliwki, morele, rodzynki.
  • na czczo szklanka przegotowanej chłodnej wody.

Niewskazane są:

  • warzywa, kapustne i strączkowe, cebula, czosnek i por,
  • sery żółte, pleśniowe i topione, tłuste misa i wędliny,
  • słodycze,
  • ryż, czekolada, suche pokarmy, mocna herbata, jagody oraz kakao.

Przy wzdęciach i bólach brzucha:

Wskazane są:

  • świeże zioła (koperek, natka, tymianek, bazylia, mięta),
  • napary ziołowe wspomagające trawienie, np. herbatka z bazylii łyżkę suszonych liści zalać szklanką wrzątku, parzyć 15-20 minut. Pić 3-4 razy dziennie po pół szklanki,
  • Lekkostrawne, chude, gotowane potrawy, pszenne, czerstwe pieczywo.

Niewskazane są:

  • dania tłuste,
  • ostre przyprawy (pieprz, chilli, ostra papryka, musztarda, chrzan, ocet),
  • gotowana, duszona i smażona kapusta,
  • warzywa strączkowe (soja, soczewica, groch, bób),
  • cebula, czosnek, por,
  • dania z grzybami,
  • pieczywo razowe i żytnie,
  • napoje gazowane.

By uspokoić bunt jelit, oprócz odpowiedniej diety niezbędny jest również spokojny tryb życia i ruch na świeżym powietrzu.

Uwaga!
Zespół jelita nadwrażliwego daje podobne objawy jak nietolerancja laktozy. Dlatego, by się upewnić, co może być przyczyną dolegliwości, najlepiej wykluczyć nietolerancje laktozy (cukru mlekowego). Należy usunąć z diety mleko i wszystkie produkty zawierające nawet niewielką ilość mleka na trzy tygodnie. Trzeba je zastąpić chudym twarogiem, kefirem lub jogurtem naturalnym, które mają niewielkie ilości laktozy i obserwować, czy dolegliwości się zmniejszą. Po tej przerwie wypić 2-3 łyżki mleka. Jeśli dolegliwości się pojawią, prawdopodobnie bóle są związane z nietolerancją laktozy. Dolegliwość ta występuje często u seniorów oraz osób, które bardzo rzadko piły mleko. W ich przewodzie pokarmowym jest niewiele laktazy – enzymu trawiącego cukier mleczny, co powoduje bóle brzucha i biegunki.

ZAMÓW DIETĘ - NIEZBĘDNIKIEM PACJENTA.
jest to szczegółowy poradnik dietetyczny dla osób stosujących dietę, opracowany przez dr Agnieszkę Leciejewską. 
Zawiera on wskazania żywieniowe, produkty zalecane i nie polecane, zasady przygotowywania posiłków. Wszystko to z podziałem na biegunki, zaparacia, wzdęcia i bóle brzucha. Ponadto w publikacji zamieszczono przykładowe trzy jednodniowe jadłospisy (5 posiłków dziennie) zalecane do stosowania podczas biegunek, 3 jednodniowe - na zaparcia oraz jeden zalecany podczas wzdęć i bóli brzucha. Jadłospisy zawierają również proste przepisy kulinarne.
Poradnik jest wykonany wykonany w formacie PDF, możemy korzystać z niego w komputerze, smartfonie, tablecie, albo wydrukować go. 
Poradnik kosztuje 6 zł. Opłatę dokonujemy przelewem na rachunek bankowy, po otrzymaniu poradnika. Wystarczy wysłać e-mail i podać nazwę diety ("nadwrażliwość jelita"). Dietę otrzymacie Państwo natychmiast, również e-mailem. Adres e-mailowy (do przesyłki) wysyłamy na adres: piotr.janczarek@natemat.com.pl
Poradnik można zamówić również pocztą, dzwoniąc lub wysyłając sms z nazwą diety i adresem na nr: 604 201 109. Poradnik w wysyłce pocztowej kosztuje 12 zł (płatne po otrzymaniu).
Zgodnie z prawem o ochronie danych osobowych adresy e-mail nie są udostępniane osobom trzecim, nie są też przechowywane, lecz usuwane natychmiast po przesłaniu e-maila.
Otrzymaną dietę można zwrócić (gdy np. nie spełna oczekiwań), nie dokonując opłaty.
 

Dietę indywidualną ( w cenie od 70 do 150 zł), która jest konieczna np. gdy występują jeszcze inne schorzenia, można zamówić u dietetyczki, za naszym pośrednictwem, wysyłając e-maila: piotr.janczarek@natemat.com.pl

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe