30 października 2014, imieniny Zenobii, Przemysława, Edmunda

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Smacznie
Berlin
Konkursy
  Żywienie, zdrowie, otyłość  Diety odchudzające i zdrowotne  Co jeść? Przepisy, wskazówki żywieniowe, kaloryczność potraw  Diety w chorobach  Dieta w chorobach onkologicznych
Powiadom znajomego

Wyślij link znajomemu

zamknij

Dieta w chorobie - zgaga

Dieta na zgagę. Piekący ból za mostkiem, podrażnienie czy ból gardła, bolesne przełykanie, ślinotok, odbijania kwaśne lub gorzkie, chrypka, napadowy suchy i męczący kaszel, uczucie ciała obcego w gardle, a także nieprzyjemna woń z ust. Najczęściej przyczyną takich dolegliwości, jest refluks żołądkowo-jelitowy, potocznie zwany zgagą.

autorka: dr inż. Agnieszka Leciejewska, specjalistka ds.żywienia człowieka, dietetyczka
www.diety-w-chorobach.reveez.com

Zdarza się po zjedzeniu obfitego i  tłustego posiłku, najczęściej po gwałtownej zmianie pozycji ciała, np. pochylaniu się lub podnoszeniu ciężarów. Objawy nasilają się też, gdy po posiłku przyjmuje się pozycję leżącą. Treść pokarmowa pozostaje wówczas w przełyku znacznie dłużej niż podczas ruchu. Zgagę mogą powodować również obfite kolacje. Wówczas do przełyku cofa się kwaśna treść pokarmowa zawierająca kwas solny i enzym trawiący białko (pepsynę). Te zaś silnie podrażniają śluzówkę przełyku, co wywołuje ból pojawiający się tuż po jedzeniu, który utrzymuje się od kilkunastu minut do kilku godzin.

Zgaga występuje często u osób cierpiących na wrzody żołądka i dwunastnicy oraz nadkwaśność. Dokucza też kobietom w drugim i trzecim trymestrze ciąży oraz tym, którzy  spożywają zbyt dużo produktów bogatych w białko (mięsa).

Dolegliwościom można zapobiec jedząc regularnie, niewielkie posiłki. Trzeba ograniczyć jedzenie produktów, które wpływają niekorzystnie na funkcjonowanie mięśni zwieraczy przełyku oddzielających przełyk od żołądka, wystrzegać się żywności zwiększającej wydzielanie kwasów żołądkowych oraz tej, która nasila bolesność podrażnionego przełyku.

Należy jeść 4-5 małych posiłków, które nie obciążają żołądka. Lekką kolację spożyć nie później niż 2-3 godziny przed snem. Bezpośrednio po jedzeniu nie kłaść się, nie wykonywać skłonów, ani gwałtownych ćwiczeń. Spać na poduszce, tak aby górna część ciała znajdowała się nieco wyżej. Należy tez zrzucić nadwagę i  obserwować, po jakich produktach pojawia się zgaga. Każdemu bowiem może szkodzić co innego.

Niewskazane są:

  • alkohol, soki cytrusowe, sok pomidorowy, mięta, kawa, mocna herbata, mocne rosoły, esencjonalne wywary warzywne, buliony, napoje gazowane, maślanka
  • przyprawy korzenne,
  • świeże pieczywo żytnie, , razowe, chrupkie, graham
  • tłuste mięso: wieprzowina, baranica, gęsi, kaczki, dziczyzna, węgorz, łosoś, sum, tołpyga, halibut, pikling, szproty – smażone, pieczone, wędzone, tłuste wędliny, kaszanka, salceson, kiszka pasztetowa
  • jaja na twardo, pikantne żółte sery, dżemy
  • tłuste i zawiesiste zupy  i sosy z zasmażką i śmietaną, ostro przyprawione z dodatkiem grzybów, musztardy, chrzanu i cebuli.
  • kasza gryczana, pęczak, makarony razowe,
  • placki ziemniaczane, bliny kotlety, krokiety, bigos, fasolka po bretońsku
  • smalec, słonina, boczek, margaryny twarde (w kostce) kwaśna śmietana,
  • warzywa kapustne, cebula, czosnek, nasiona roślin strączkowych, ogórki, rzodkiewka, rzepa, rabarbar, kalarepa, szczaw, grzyby, warzywa smażone, marynowane, solone, surówki i sałatki z majonezem i musztardą,
  • frytki, ziemniaki odsmażane,
  • czereśnie, gruszki, agrest, wiśnie, śliwki, orzechy, owoce suszone i marynowane
  • torty i ciasta z masami i duża ilością cukru
  • desery z czekolada, orzechami, batony, chałwa, ciasta z proszkiem do pieczenia i sodą
  • ocet, pieprz, ostra papryka, musztarda, chrzan, maggi, kostki bulionowe, ziele angielskie, liść laurowy.

Najlepsze efekty przy refleksie żołądkowo-przełykowym daje dieta łatwo strawna. Potrawy należy gotować w wodzie lub na parze albo dusić bez obsmażania na tłuszczu. Zupy i sosy podprawiać mieszaniną mąki i mleka lub mąki i śmietanki. Warzywa gotować, a soki warzywne i owocowe rozcieńczać, najlepiej mlekiem. Należy jeść 4-5 małych posiłków, powoli dokładnie przeżuwając każdy kęs

Zalecane są:

  • mleko, jogurt, kawa zbożowa z mlekiem, słaba herbata, niegazowane wody, herbaty ziołowe i owocowe,
  • pszenne jasne czerstwe pieczywo, biszkopty, ciasto drożdżowe,
  • masło, twarożek, jaja na miękko, jajecznica na parze, pasta z cielęciny lub drobiu,
  • rosół jarski, zupy mleczne, krupniki z drobnymi kaszami, zupa ziemniaczana, zupa owocowa, sos koperkowy, potrawkowy, pomidorowy, pietruszkowy, owocowy,
  • grzanki z pszennego pieczywa, lane ciasto, kluski biszkoptowe, makaron nitki, kasza manna i jęczmienna, ryż ziemniaki puree
  • chude mięso: cielęcina, królik, kurczak i indyk bez skórki, chude ryby: dorsz, sola, płastuga, szczupak, morszczuk, mintaj, sandacz, pstrąg, lin, okoń, fladra, gotowane pulpety budynie i potrawki,
  • risotto, leniwe pierogi,
  • masło, śmietanka, oleje słonecznikowy, kukurydziany, rzepakowy i oliwa,
  • młode soczyste gotowane warzywa: marchew, dynia, kabaczki, buraki, szpinak, szparagi,
  • ziemniaki gotowane w wodzie i na parze,
  • dojrzałe soczyste owoce bez skory i pestek, nie kwaśne; owoce jagodowe, winogrona, cytrusy, banany brzoskwinie, morele, jabłka
  • kompoty z dozwolonych owoców, mus z pieczonego jabłka, galaretki, kisiele, budynie,
  • cukier, wanilia, sok  z cytryny, natka pietruszki, koperek, cynamon, melisa, jarzynka.

Warto także pamiętać, by nie pić mocnej kawy i coli po posiłkach. Unikać fast foodów, bo są tłuste i ostro przyprawione. Pić natomiast ziołowe napary z rumianku, melisy, dziurawca – łagodzą objawy zgagi.

Można też wypróbować jeden z domowych sposobów:

  • Trzy razy dziennie, przed posiłkami pić szklankę ciepłego naparu z kwiatów lipy (łyżkę ziół zalać szklanką wrzątku. Odstawić pod przykryciem na kilka minut).
  • Przy pierwszych objawach zgagi wypić szklankę ciepłej wody z dodatkiem łyżki miodu i łyżki octu jabłkowego.
  • Łyżeczkę nasion lnu zaleć połową szklanki wrzątku, poczekać, aż przestygnie, a następnie wypić (najlepiej na noc), dodając trochę ciepłego mleka lub wody; siemię powinno mieć konsystencję gęstego kisielu – wtedy utworzy na ściance przełyku szczelną warstwę ochronną. Kurację stosować 7 dni, po czym powtórzyć po tygodniowej przerwie.
  • Jeść ciasteczka imbirowe lub pić słabą herbatkę ze szczyptą imbiru.

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe