23 października 2014, imieniny Marleny, Seweryna, Odylii

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Smacznie
Berlin
Konkursy
  Żywienie, zdrowie, otyłość  Diety odchudzające i zdrowotne  Co jeść? Przepisy, wskazówki żywieniowe, kaloryczność potraw  Diety w chorobach  Dieta w chorobach onkologicznych
Powiadom znajomego

Wyślij link znajomemu

zamknij

Dieta cholesterolowa

fot. Jerzy Linder 

drukuj artykuł z portalu natemat.com.pl

Poradnik: Jak obniżyć poziom cholesterolu za pomocą dietą

Ważne jest nie tylko to, co jemy, ale także jak i kiedy. Posiłków nie wolno opuszczać!


autorka: dr inż. Agnieszka Leciejewska, specjalistka ds.żywienia człowieka, dietetyczka
www.diety-w-chorobach.reveez.com

Trzeba o tym pamiętać
• Codziennie należy jeść 4, a nawet 5 niewielkich posiłków, co 2-3 godziny. Jeśli to możliwe, najlepszy byłby taki schemat:

– śniadanie – 7.00–9.00
– II śniadanie  – 10.00–12.00
– obiad – 13.00–15.00
– podwieczorek (ewentualnie) – 16.00–18.00
– kolacja – 18.00 (jeśli nie ma podwieczorku), 19.00–20.00 jeśli jemy podwieczorek, a spać kładziemy się po 23.00
Regularne jedzenie pomoże nam uporać się także z zaparciamy.

Zasady układania posiłków

Produkty zbożowe
Zawierają błonnik, który obniża poziom cholesterolu:
• Pieczywo razowe lub pełnoziarniste, bułki grahamki. Czasem może być także pszenne pieczywo, ale czerstwe, zawiera bowiem więcej błonnika.
• Makarony z pszenicy durum, ryż może być brązowy, dziki lub zwykły, ale gotowany na sypko.
• Płatki owsiane i kukurydziane.
• Co najmniej łyżka otrąb pszennych lub płatków owsianych dziennie. Najlepiej uprażyć je na patelni, posypywać nimi potrawy mięsne (dodawać, np. do sosów, zup).
• Specjalne chrupkie pieczywo (firma Orico) z fitosterolami – obniżającymi cholesterol.
Nabiał
Powinien być podstawą jadłospisu.  
• Chudy twaróg i jogurt naturalny, kefir lub maślanka do wyboru, naturalne, bez owoców.
Trzeba ograniczyć jedzenie jajek całych, z żółtkiem do 2-3 tygodniowo (chodzi nie tylko jajka gotowane, np. na twardo, ale również potrawy, które zawierają jajka całe). Żółtko jest głównym źródłem cholesterolu, zwłaszcza jeśli jadamy je w nadmiarze. Białka jaja w ogóle nie ma cholesterolu, więc można jeść je bez ograniczeń.
• Unikać serów żółtych, pleśniowych i topionych. Zawierają dużo tłuszczu i cholesterolu.
Ryby
Najlepsze są morskie. Mają dużo nienasyconych tłuszczów omega-3, które także obniżają poziom cholesterolu. Należy jeść je 2-3 razy dziennie.
• Tuńczyka z puszki można dodawać do sałatek.
• Ryby morskie (dorsz, mintaj, morszczuk, sola, nototenia) przygotować piekąc w folii (przepis w jadłospisie), gotować lub dusić z warzywami.
• Warto też jeść łososia wędzonego, np. na kromce pełnoziarnistego pieczywa z ogórkiem lub z twarogiem i koperkiem.
Mięsa
• Trzeba wykluczyć z diety wieprzowinę, zastąpić ją drobiem lub chudą wołowiną lub chudą cielęciną.
• Drób (kurczak i indyk) jemy bez skórki.
• Z mięsa z chirurgiczną precyzją wycinamy cały widoczny tłuszcz.
• Mięso pieczemy w folii bez dodatku tłuszczu, gotujemy albo dusimy bez obsmażania na tłuszczu.
Wędliny
• Trzeba ograniczać jedzenie kabanosów i gotowych wędlin, bo mają sporo cholesterolu i dużo soli, która podnosi ciśnienie.
• Lepiej piec mięso w domu i dodawać do sałatek lub kłaść na kanapki.
Warzywa i owoce
Zawsze trzeba je dodawać do posiłków, w których jest mięso lub wędlina. Warzywa surowe to najlepszy wymiatacz cholesterolu. Warto je jeść np. z dipami, czyli sosami, np. z jogurtu, kefiru lub maślanki z koperkiem, natką pietruszki.
• W każdym posiłku powinna się pojawić porcja, czyli filiżanka pokrojonych surowych warzyw lub owoców.
• Owoce jemy tylko 1-2 razy dziennie.
• Warzywa w nieograniczonych ilościach (sałata, kapusta, pomidory, ogórki, papryka, brokuły, kalafior).
• Należy jeść codziennie garść orzechów laskowych, migdałów, orzechów włoskich, makadamie lub brazylijskich. Orzechy nie mogą być solone ani oblewane czekoladą.
Słodycze
• Trzeba je ograniczać je do minimum. O pączkach i innych ciastkach lepiej zapomnieć. Zawarty w nich cukier podnosi poziom cholesterolu. Poza tym słodycze te sprzyjają zaparciom.
• Zdrowe i obniżające cholesterol są ciasteczka owsiane.
Napoje
Trzeba pić co najmniej 1,5-2 litrów płynów dziennie, oprócz kawy naturalnej i herbaty (zielonej, czerwonej i czarnej) – działają odwadniająco, co sprzyja zaparciom.
• Zwykłą czarną herbatę najlepiej zastąpić herbatkami owocowymi (wybrać te najbardziej ulubione). Najlepiej przestrzegać zasady: szklanka herbatki owocowej po każdym posiłku. Dobrze jest wziąć półlitrowy kubek, zaparzyć herbatkę owocową rano, potem w południe i wieczorem i już mamy niepostrzeżenie 1,5 litra płynów.
•  Do picia dobre są także koktajle mleczno-owocowe, soki warzywne, koktajle warzywno- mleczne, np. sok pomidorowy z jogurtem.
Dodatki
• Zamiast zwykłego majonezu używać niewielkich ilości (do surówek pół łyżeczki) majonezu omega-3:omega-6.
• Śmietanę lepiej zastąpić jogurtem naturalnym. Żeby sosy do sałatek byłby smaczniejsze do jogurtu można dodawać odrobinę majonezu omega:3 omega-6 i pół łyżeczki musztardy.
• Pieczywo można smarować margaryną ze stanolami i sterolami roślinnymi, np. Danacom, Benecol, Flora. Zawarte w nich roślinne sterole i stanole pomagają obniżyć cholesterol
• Warto używać potraw korzennych, takich jak: imbir, cynamon, goździki. Dobra jest także kurkuma.
• W menu nie może zabraknąć ziół: koperku, natki, może być świeża bazylia.
• Trzeba unikać alkoholu, zwłaszcza wysokoprocentowego drinków z wódką, nalewek itp. Od czasu do czasu można wypić lampkę czerwonego wytrawnego wina, piwo też w ograniczonych ilościach i tylko sporadycznie.
• Należy stosować olej rzepakowy, (1-2 łyżki dziennie). Najlepiej dodawać go do sałatek i surówek. Można się też zaopatrzyć w olej lniany. Przechowywać go w lodówce po otworzeniu – zażywać raz dziennie po łyżce, np. dodając do surówek czy sałatek.
• Trzeba zrezygnować ze smażenia, duszenia i pieczenia z dodatkiem tłuszczu. Dusić i piec bez dodatku tłuszczu, np. w rękawach do pieczenia.
Ważne! Z mięs najmniej cholesterolu ma mięso z piersi indyka lub mięso z udka indyka bez skórki oraz mięso z piersi kurczaka bez skóry oraz mięso z królika, chuda szynka, polędwica sopocka!!!!
Ryby także mają cholesterol. Z tym, że te morskie zawierają zdrowe tłuszcze omega-3, które obniżają poziom cholesterolu. Stosunkowo najmniej cholesterolu mają: dorsz, halibut, morszczuk, pstrąg strumieniowy, sola, śledzie marynowane rolmopsy (ale one mają sporo soli), tuńczyk w oleju, dorsz wędzony, śledź w pomidorach

Lista produktów obniżających cholesterol. Te warto wybierać:

- margaryny ze sterolami i stanolami roślinnymi
- pieczywo razowe i pełnoziarniste
- płatki owsiane
- otręby pszenne i owsiane
- warzywa surowe
- awokado
- olej rzepakowy i lniany
- lampka czerwonego wytrawnego wina
- ryby morskie (łosoś, dorsz, sola, mintaj, morszczuk, nototenia)
- ryż brązowy, dziki
- makaron razowy i pszenicy durum
- awokado
- chleb chrupki (dobrze byłoby kupić pieczywo chrupkie z fitosterolami)
- otręby pszenne i owsiane
- zarodki pszenne
- warzywa surowe, zwłaszcza te zielone (sałata, brokuły, natka koperek, jarmuż)
- czosnek
- migdały
- orzechy włoskie, laskowe, pistacje, bez soli
- nasiona sezamu i siemię lniane
- dynia
- słonecznik
- borówki
- jabłka

ZAMÓW PORADNIK DR AGNIESZKI LECIEJEWSKIEJ: DIETA NA OBNIŻENIE CHOLESTEROLU WRAZ Z TYGODNIOWYM JADŁOSPISEM

Otrzymujecie Państwo ogólny poradnik dotyczący zasad diety "cholesterolowej", w tym tabelę produktow z zawartością cholesterolu, a do tego szczegółowy jadłospis na 7 dni tygodnia z podziałem na śniadanie, drugie śniadanie, obiad i kolację. Poradnik znakomicie ułatwi przygotowanie codziennych posiłków, potrawy są proste do wykonania, z łatwo dostepnych składników i nie drogie. Książkę w formacie PDF można wydrukować lub korzystać z niej w wersji elektronicznej. Zarówno sam poradnik, jak też przykladowe menu ułatwi układanie menu także na kolejne tygodnie miesięca.

Aby zamówić dietę, proszę wysłać e-mail na adres:
piotr.janczarek@natemat.com.pl z dopiskiem: "dieta cholesterolowa",
należność 6 zł, wysyłamy przelewem po otrzymaniu poradnika.
Poradnik można zamówić również pocztą, dzwoniąc lub wysyłając sms z nazwą diety i adresem na nr: 604 201 109
. Poradnik w wysyłce pocztowej kosztuje 12 zł (płatne po otrzymaniu).
Jeśli nie spełnia od Państwa oczekiwań, można go odesłać bez opłaty. 

Zgodnie z ustawą o ochroie danych osobowych, Państwa dane (adres e-mail) są chronione i nie moga być udostępniane. W naszym wypadku są usuwane, zaraz po wysłaniu przesyłki.

Dietę indywidualną ( w cenie od 70 do 150 zł), która jest konieczna np. gdy występują jeszcze inne schorzenia, można zamówić u dietetyczki, za naszym pośrednictwem, wysyłając e-maila: piotr.janczarek@natemat.com.pl

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe