20 lipca 2019, imieniny Czesława, Hieronima, Eliasza

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Ukraina
Smacznie
Berlin
  Żywienie, zdrowie, otyłość  Diety odchudzające i zdrowotne  Co jeść? Przepisy, wskazówki żywieniowe, kaloryczność potraw  Diety w chorobach  Dieta w chorobach onkologicznych

Odchudzająca dieta owocowo-warzywna

fot. Jerzy Linder 

drukuj artykuł z portalu natemat.com.pl

Dieta owocowo-warzywna. Jest to dieta skuteczna, a co najważniejsze bezpieczna dla organizmu i zdrowa. Owoce i warzywa nawet w dużych ilościach mają bardzo mało kalorii, zawarty w nich błonnik nie jest trawiony w organizmie i nie dostarcza kalorii, skraca natomiast czas przechodzenia pożywienia przez układ pokarmowy – to zapobiega tyciu. Warzywa i owoce są też bogatym źródłem cennych witamin i składników mineralnych.

Aby jednak dieta przyniosła jak najlepsze rezultaty musimy wiedzieć co jeść i jak jeść.
Niektóre owoce i warzywa mają tak mało kalorii, że więcej energii wykorzystujemy jedząc je, niż one nam dostarczają. Schudniemy więc jedząc m.in.: ogórki, rzodkiewki, sałatę, kapustę białą, włoską i czerwoną, pomidory, groszek zielony, selery kalarepę, pory, czosnek, soję, soczewicę, paprykę, szparagi, chrzan, jeżyny, wiśnie, czereśnie, śliwki, jabłka, gruszki, figi, grejpfruty, kiwi, morele, pomarańcze, truskawki, agrest, porzeczki, jagody, maliny, borówki amerykańskie.
Jeśli jednak do truskawek dodamy bitej śmietany, cały efekt odchudzania będzie na nic. Podobnie gdy dodamy do warzyw sosu, usmażymy je na tłuszczu, dodajac np. do fasolki tartej bułki. Niskokaloryczne ziemniaki (gotowane), mogą się przerodzić w bombę kaloryczną, jeśli zrobimy z nich frytki. Smażone warzywa również chłoną tłuszcz. Najzdrowsze są warzywa surowe i gotowane na parze. Niezwykle istotne jest także w jakim towarzystwie podajemy warzywa i owoce, to właśnie dodatki, jak zasmażka, wkładki – jak np. kiełbasa do fasolki, śmietana do owoców sprawiają, że danie przestaje być niskokaloryczne. Zawsze też lepiej jadać owoce świerze niż z puszki.
 
Warto pamiętać, że są również owoce i warzywa, które nawet na surowo dostarczają dużo kalorii. Nie możemy z nich rezygnować, ponieważ są źródlem wielu cennych substancji, ale spożywać je z umiarem. Do nich należą m.in.: buraki, dynia , fasola, fasolka szparagowa, rzepa, brukiew. Spore ilości cukru zawieraja natomiast: winogrona, arbuzy, daktyle, melony, mango, banany, awokado.

Zdrowy i odchudzający posiłek powinien składać się przede wszystkim z owoców i warzyw, uzupełniamy je niewielką ilością węglowodanów złożonych – kasze, ryż, ciemny makaron I dodajemy trochę produktów białkowych, jak np. chude białe mięso.

Przy układaniu diety pomocny będzie indeks glikemiczny. Określa on, jak bardzo wzrośnie stężenie glukozy we krwi po zjedzeniu danego produktu. Im wyższy poziom IG, tym gorzej. Wysoki poziom cukru we krwi przyczynia się do nadwagi. Specjaliści radzą, by  na co dzień jadać przede wszystkim produkty, których indeks jest niższy niż 55. Oto niektóre z nich: pomidor – 10, czereśnie – 22, grejpfrut – 25, marchew surowa – 35, soja-14, czosnek-15, cebula-15, brzoskwinie-29, gruszki – 38.

Stosując dietę owocowo-warzywnę warto pamiętać o tłuszczach. Do sałatek dodajemy tłoczone na zimno oliwę z oliwek, olej lniany, z pestek dyni, z awokado. Tylko dzięki nim organizm zdoła wykorzystać witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, E, D i K. Ostre przyprawy, dodane do oleju, wspomagają one przemianę materii i odchudzanie.

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe