21 września 2019, imieniny Jonasza, Mateusza, Hipolita

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Ukraina
Smacznie
Berlin
  Firma w Niemczech  Prawo w Niemczech  Na Temat Berlina. Zum Thema Berlin  Informator Berliński  ITB  Reportaże z Berlina. Reportage  Społeczeństwo  Berlin. Miejsca.  Felietony, publicystyka
Zanim założysz firmę w Niemczech. Co warto wiedzieć?

 

PW

Frima w NIemczech. Założenie firmy. Rejestracja działalności gospodarczej w Niemczech.

Pytania do eksperta

Odpowiada Dipl.-Wirt.-Ing. Piotr Winiarski, WINIARSKI Poland Germany Consult & Partnerzy

www.winiarski.eu

Piotr Janczarek, Na Temat Berlina: Czy założenie własnej działalności gospodarczej w Niemczech jest skomplikowane? Jak długo trwa? A jak jest w wypadku rejestracji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością?

Piotr Winiarski: Założenie własnej działalności gospodarczej niezależnie od wybranej formy prawnej nie jest w Niemczech ani skomplikowane, ani długotrwałe. Przepisy i zasady są czytelne, co udało się zaprezentować w tym artykule. Firmę można otworzyć niemalże w jeden dzień. Także spółka z o.o. jest tzw. spółką w organizacji już po wizycie u notariusza i dokonaniu rejestracji w urzędzie ds. Działalności Gospodarczej (Gewerbeamt). Natomiast czas oczekiwania na numer podatkowy może wynosić nawet kilka tygodni. Korzystając z usług biura doradcy podatkowego można przyspieszyć znacznie procedurę nadania numeru podatkowego, co potrzebne jest do wystawienia pierwszego rachunku.

P.J.: Co warto wiedzieć, zanim zdecydujemy się na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Berlinie? Jak się do tego przygotować?

P.W.: Kluczem do sukcesu jest informacja. Następnie należy dokładnie zdefiniować towar bądź usługę, którą firma chce oferować na rynku niemieckim, czy szerzej - unijnym i przygotować strategię marketingową. Co to znaczy? Zawsze będziemy otoczeni konkurencją, ale to od naszej strategii zależy czy jesteśmy ją w stanie pokonać. Nawet jeśli oferta konkurencji jest lepsza to możemy ją pokonać skuteczniejszą kampanią marketingową skierowaną do większej liczby odbiorców.

Sprawy formalne są nieodzowne, ale o sukcesie decydować będą założenia klasycznego marketingu mix, które firma powinna dokładnie zanalizować. Szybkość osiągnięcia celów jest też funkcją przewidzianego na wejście na rynek budżetu. Reasumując: Informacja, strategia, dopasowany budżet.

P.J.: Jakie są przybliżone koszty założenia indywidualnej działalności gospodarczej, a jakie spółki z o.o.?

P.W.: Założenie spółki z o.o. wymaga wizyty u notariusza i zgłoszenia do rejestru handlowego. Czynności te wiążą się z kosztami usług prawnych, notarialnych i kosztów sądowych. Koszt całkowity założenia spółki szacuje na ok. 2000 - 3000 euro. Założenie indywidualnej działalności to koszt kilkudziesięciu euro.

P.J.: Jaką formę prowadzenia działalności gospodarczej zaproponowalibyście Państwo osobie, która chciałaby zajmować się osobiście usługami budowlanymi, czy remontowymi, a jaką przedsiębiorcy, który chciałby rozwijać swój biznes i zatrudniać pracowników?

P.W.: Klasyczna działalność gospodarcza jako osoba fizyczna i sp.z o.o. to najbardziej popularne formy działalności. Jeśli zależy nam na prestiżu i efekcie marketingowym to powinniśmy założyć spółkę. Koszty bieżącej obsługi firmy są w przypadku spółki nieco wyższe, ale atutem jest bez wątpienia ograniczona odpowiedzialność. Ostateczne podjęcie decyzji o formie prawnej działalności wymaga dogłębnej analizy zarówno potencjału przedsiębiorcy jak i jego potencjalnych klientów i rynku docelowego.

P.J.: Czy warto korzystać z usług firm consultingowych przy zakładaniu i prowadzeniu firmy? Co zyskujemy?

P.W.: Przede wszystkim zyskujemy czas i znacznie zmniejszamy szanse popełnienia błędów. Firmy consultingowe specjalizujące się w poszczególnych rynkach potrafią wskazać bardzo dużo elementów, które firma musi uwzględnić już podczas analizy rynku docelowego. Znając realia konkretnego rynku, jego specyfikę firma doradcza wskaże bezcenne aspekty. Poza aspektami formalnymi i prawnymi np. elementy kulturowe, które często decydują o sukcesie. Nawet firma, która odniosła ogromny sukces na rodzimym rynku musi z pokorą zrozumieć, ze na rynku zagranicznym jest firmą początkującą, zwyczajnym startup-em. Wchodząc na zagraniczny rynek z tą świadomością i korzystając umiejętnie z know-how firm consultingowych funkcjonujących na rynkach docelowych można skutecznie uniknąć niepotrzebnych strat finansowych wynikających z błędnych założeń.

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe