17 stycznia 2019, imieniny Antoniego, Jana, Sabiniana

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Ukraina
Smacznie
Berlin
  Firma w Niemczech  Prawo w Niemczech  Na Temat Berlina. Zum Thema Berlin  Informator Berliński  ITB  Reportaże z Berlina. Reportage  Społeczeństwo  Berlin. Miejsca.  Felietony, publicystyka
Firma w Niemczech. Perspektywiczne branże.

 

W co warto inwestować?  Jakie branże są najbardziej perspektywiczne? 

 

Alina Winiarski, WINIARSKI Poland Germany Consult & Partnerzy

 

Od roku 2001 do 2012 w Berlinie zarejestrowano prawie 1,4 tys. firm. Dobry klimat do rozpoczęcia działalności gospodarczej, do inwestowania w tym mieście znaleźli także obcokrajowcy, w tym spora grupa Polaków.

Obcokrajowcy w Berlinie wyróżniają się szczególną przedsiębiorczością. Zakładają oni aż 239 firm na 10 tys. mieszkańców, podczas gdy rdzenni Niemcy – 98 przedsiębiorstw. Najbardziej dynamiczni są Polacy, których w Berlinie mieszka ok. 43 tys., ok. 35% nowych firm, zakładanych przez obcokrajowców, jest tworzonych przez naszych rodaków.

Obywatele Unii Europejskiej mają swobodę osiedlania się i prowadzenia działalności gospodarczej. Berlin jest chętnie wybierany zarówno przez koncerny, jak i małe oraz średnie przedsiębiorstwa, przez wielkich i drobnych inwestorów.

Ten 82-milionowy rynek potencjalnych odbiorców towarów znad Wisły wydaje się być dzisiaj naturalnym kierunkiem ekspansji polskich firm. Niemcy mogą pochwalić się niezłymi wskaźnikami makroekonomicznymi. Gospodarka niemiecka pozostaje motorem wzrostu dla całej UE.

Dlaczego Berlin ? 

Berlin to:

 nadal najkorzystniejsza pod względem kosztów utrzymania, prowadzenia działalności itp. stolica europejska, leżąca w środku Europy, zaledwie 100 km od polskiej granicy;

atrakcyjne cenowo oferty nieruchomości, w najlepszych lokalizacjach, o wysokiej sile nabywczej;

dostępność wielojęzycznych i wielokulturowych pracowników;

nowoczesna infrastruktura oraz nieduże odległości do Polski i UE;

duży rynek wewnętrzny, klienci akceptujący wyższe ceny;

zróżnicowana oferta instytutów naukowych i badawczych;

atrakcyjne programy wsparcia i finansowania;

duża akceptacja marki „made in Poland”;

 „trampolina” umożliwiająca ekspansje w innych krajach EU;

otwarcie możliwości eksportu do krajów trzecich;

marka.

Miasto, a zarazem land Berlin (a także państwo niemieckie) prowadzą intensywną i konkretną politykę, jeśli chodzi o pozyskanie kapitału i rozwój przedsiębiorczości. Przedsiębiorcy, zwłaszcza z branż uznanych jako pożądane dla miasta, mogą liczyć na wsparcie doradcze i finansowe.

 

Perspektywiczne branże

Najbardziej przyszłościowe i pożądane branże w Berlinie to głównie sektor farmaceutyczny i inne związane z ochroną zdrowia. Szacuje się, że w 2030 r. sektor ten będzie zatrudniał 368 tys. osób, a jego wartość dodana wyniesie 20 mld Euro. Obecnie Berlin jest siedzibą wielu koncernów z branży farmaceutycznej takich jak Bayer, Pfizer, czy Sanofi-Aventis.

 Kolejną lokomotywą wzrostu gospodarki niemieckiej stolicy jest branża medialna, artystyczna i komunikacja społeczna. Ponadto do najbardziej przyszłościowych sektorów gospodarki można zaliczyć m.in.: IT, telekomunikację, logistykę, transport, organizację konferencji i kongresów.

 

Przyszłość dla małych firm

Berlin przyciąga zarówno wielkich inwestorów, jak i pojedynczych przedsiębiorców. Dla tych drugich, w tym także dla Polaków, kluczowym jest pytanie, jaka działalność gospodarcza ma dobre perspektywy.

W Berlinie, podobnie jak w całych Niemczech i Europie, najwięcej możliwości istnieje w branży medycznej, przede wszystkim w usługach adresowanych do ludzi starszych. Ma to, oczywiście, związek ze zmianami demograficznymi i starzeniem się społeczeństw. Ten proces będzie postępował, a w ślad za nim rosło zapotrzebowanie na podobne usługi.

W tej branży największe możliwości będą miały małe podmioty gospodarcze, elastycznie reagujące na potrzeby rynku. Pracy na pewno nie zabraknie dla pielęgniarek domowych i opiekunek osób starszych, fizykoterapeutów, dietetyczek, domowych fryzjerów i kosmetyczek. Przyszłościową branżą są też usługi turystyczne skierowane do osób starszych.

Branża budowlana jest już niemal polską specjalnością w Niemczech. Polacy najczęściej zakładają jednoosobowe firmy, świadczące usługi w tej branży. Branża budowlana w Niemczech jest stabilna, odporna na wahania koniunkturalne, natomiast sam Berlin jest wielkim placem budowy. Eksperci przewidują, że także w najbliższych latach sektor budowlany będzie notował stabilny wzrost. W ostatnim czasie liczba wolnych zleceń w tym sektorze gospodarki rośnie o około 4% rocznie. Bardzo dynamicznie rośnie liczba nowo wydawanych pozwoleń na budowę. Liczba nowych inwestycji jest tak duża, że niemieckie firmy mają problemy ze znalezieniem pracowników i usługodawców. Duży jest również popyt na różnego rodzaju prace remontowe.

 Swoje oddziały handlowe zakłada coraz więcej polskich firm z branż obuwniczej, odzieżowej, artykułów skórzanych, biżuterii oraz artykułów dla dzieci.

 

Warto pamiętać

- Przemysł niemiecki, jako jedna z największych gospodarek świata, potrzebuje bardzo wielu poddostawców. W związku z tym jest to rynek, który zawsze będzie poszukiwał firm produkcyjnych, oferujących produkty z dobrą jakością i dobrą ceną.

- Polskie firmy ze względu na ich strukturę, branżowe specjalizacje, położenie geograficzne są do takiej współpracy predestynowane.

- Szczególnie interesujące branże dla rynku niemieckiego w zakresie podwykonawstwa to branża obróbki metalu, kompozytów, przemysłu elektrotechnicznego, elektronicznego, itp.

- Podobne relacje dotyczą firm usługowych.

- Jest wiele branż, w których firmy polskie mogą odnieść sukces, gdyż na rynku niemieckim wyjątkowo odczuwalny jest brak inżynierów.

- Przykładem przedsiębiorstw, które szukają pracowników mogą być firmy z branży IT, architekci, wszelkiego typu biura konstrukcyjne, czy nawet laboratoria naukowe.

- Polskie firmy zbyt mało odwiedzają i uczestniczą aktywnie w targach branżowych na terenie Niemiec. Targi w Niemczech należą do najciekawszych w UE i na świecie. To doskonała możliwość poznania trendów, pozyskania nowych pomysłów, kierunków ekspansji dla swojej firmy.

- Rynek niemiecki to ogromny rynek, choć nie jest najłatwiejszy i nasycony, ale także przewidywalny, rzetelny i dobrze uregulowany. Administracja państwowa i mechanizmy rynkowe funkcjonują na tyle dobrze, że przedsiębiorca może planować rozwój na przestrzeni kliku lat.

- To rynek otwarty i umiędzynarodowiony. Rynek otwarty także dla firm z Polski!

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe