23 marca 2019, imieniny Oktawiana, Pelagii, Zbisława

Na temat, natemat.com.pl, Piotr Janczarek, Iwona Janczarek
 
Strona główna
Rozrywka i Refleksja
Diety
Podróże
Zdrowie
Dzieci w szkole
Prawo i finanse
Ukraina
Smacznie
Berlin
  Firma w Niemczech  Prawo w Niemczech  Na Temat Berlina. Zum Thema Berlin  Informator Berliński  ITB  Reportaże z Berlina. Reportage  Społeczeństwo  Berlin. Miejsca.  Felietony, publicystyka
Niemiecka etykieta w biznesie i w pracy

Jeśli chodzi o pracę, czy biznes Niemcy są raczej konserwatywni, mają swoją etykietę, przyzwyczajenia, wypracowane przez długie lata. Niemieccy partnerzy, czy klienci oczekują respektowania tych zwyczajów, także od zagranicznych współpracowników. Poznanie etykiety i stosowanie się do niej, wzbudzi zaufanie, pozwoli uniknąć wielu nieprzyjemnych wpadek. Poniżej najważniejsze przykazania niemieckiej etykiety w biznesie, zebrane od doradców biznesowych.

 

Bądź punktualny

Niemcy traktują punktualność bardzo poważnie i bardzo ściśle. Nie ma mowy o żadnym „kwadransie akademickim”, czy nawet pięciu minutach spóźnienia. Dotyczy to zwłaszcza pierwszego spotkania, kiedy bardzo ważne jest pierwsze wrażenie. Możemy „zminimalizować straty”, jeśli uprzedzimy telefonicznie rozmówcę o spóźnieniu, zwłaszcza, gdy mamy dobry powód do wytłumaczenia się.

 

Używaj tytułów i nazwisk

Osoby pochodzące z Krakowa na pewno dobrze wiedzą, o co chodzi. Niemieccy pracownicy serio traktują hierarchię w pracy i są przywiązani do tytułów. Oczywiście dotyczy to kontaktów służbowych i biznesowych. W oficjalnej korespondencji podajemy tytuł np. dr, imię i nazwisko, a także pozycję w pracy. Dotyczy to zarówno adresata, jak też nadawcy. Także, jeśli piszesz do kogoś pierwszy e-maila po angielsku, zamiast np. „Hello Hans”, lepiej zwróć się do adresata: „Dear Mr Kloss”. Dopiero później możemy pisać już mniej formalnie.

 

Podaj rękę, witając się i żegnając

Wchodząc na spotkania podaj rękę wszystkim, którzy są obecni w pokoju, podobnie przy pożegnaniu. Jeśli wychodzisz wcześniej, także podaj rękę wszystkim obecnym, poczynając od osób najstarszych lub będących najwyżej w hierarchii. Warto pamiętać, że całowanie kobiet w dłoń, nie musi być odebrane, jako gest rycerskości. Uściśnięcie dłoni powinno być zdecydowane i krótkie, świadczące o zaufaniu i szacunku. Słaby uścisk może być odebrany, jako sygnał twojej niepewności.

 

Ubieraj się jak polityk

Niemiecki dress code w biznesie jest konserwatywny, dotyczy to kobiet i mężczyzn. Nosi się ciemne garnitury na różne okazje. Mężczyźni powinni unikać jaskrawych krawatów, a kobiety wyrazistych makijaży i nie przesadzać z biżuterią.

 

Biznes to biznes

Nie oczekuj od współpracowników, czy partnerów biznesowych bliższych relacji osobistych, nawet, gdy znajomość jest dłuższa. Dopuszczalna jest niezobowiązująca rozmowa, pamiętając, że takie tematy jak rodzina, polityka, czy religia powinny być poruszane tylko poza biurem. Nigdy nie rozmawiaj o dochodach swoich, czy innych osób, jest to w Niemczech temat tabu.

 

Najpierw zapukaj

Niemcy cenią sobie prywatność w pracy. Jeśli więc natkniesz się na zamknięte drzwi do biura, zwłaszcza, jeśli jest to prywatny gabinet, zawsze zapukaj, nim wejdziesz.

Pamiętaj! Nigdy nie telefonuj w sprawach służbowych do domu współpracownika, czy partnera w biznesie, jeśli nie doszło do jakiejś katastrofy.

 

Trzymaj dystans

Oględnie mówiąc Niemcy nie są na ogół typami familiarnymi. W pracy, czy biznesie lubią trzymać dystans. Absolutnie nie ma mowy o dotykaniu, czy klepaniu po plecach. Bliższe kontakty werbalne nawiązujemy dopiero po obowiązkowym uściśnięciu ręki.

 

Mów, o co ci chodzi

Podczas negocjacji Niemcy mówią wprost i szczerze, o co im chodzi i oczekują, że partnerzy będą postępować tak samo. Pamiętaj, że podejmowanie decyzji to długi proces. Pracując nad projektem przedstaw wszystkie dane i fakty, nawet, jeśli mogą być trudne do akceptacji. Jeśli Niemcy chcą przedstawić ci projekt, zaopatrz się w kawę i cierpliwość, bo będziesz potrzebował czasu na zapoznanie się w tabelami, wykresami, danymi itp.

 

Planuj wszystko

Niemcy mają tendencję da zapisywania wszystkiego w kalendarzu i dość sztywnego trzymania się tych zapisów. Proponuj, więc spotkanie z dużym wyprzedzeniem. Niespodzianki są na ogół niezbyt mile widziane, zwłaszcza takie jak przekładanie, czy odwoływanie spotkań. Odwołanie spotkania tuż przed jego terminem, jest gorsze od spóźnienia.

 

Smacznego

Jeśli uczestniczysz w lanczu, czy kolacji biznesowej, zawsze czekaj na gospodarza, zanim zaczniesz konwersację, jedzenie, czy picie. Pamiętaj, aby przed jedzeniem życzyć wszystkim dobrego apetytu: „Guten Appetit”. Pijąc wino wznosimy toast: „Prost”, „Zum Wohl” patrząc innym w oczy. Na spotkaniu biznesowym na pierwszym miejscu miej biznes, a nie picie i dobrą zabawę.

 

O NAS | KONTAKT | REKLAMY | MAPA STRONY | MAPA XML

Netpress, Iwona Janczarek

ul. Cyklamenowa 5, 05-077 Warszawa
Tel: 604 201 109, E-mail: allpress@pro.onet.pl

NBS - najlepsze strony internetowe